Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BILIŃSKA-BOHDANOWICZ Anna | Portret chłopca - syna państwa Tavernier, 1889 r.

Anna BILIŃSKA-BOHDANOWICZ (1857-1893)

Portret chłopca - syna państwa Tavernier, 1889 r.

pastel/papier, 40 x 34 cm
sygnowany i datowany l.g.: 'Bilińska | 1889'
dedykowany l.g.: 'Souvenir affectoneu à MR et Ma Réné Tavernier'

Anna Bilińska-Bohdanowiczowa często spędzała letnie miesiące u swoich przyjaciół pod Lyonem. Prezentowana praca została zapewne wykonana podczas wakacji artystki, spędzonych u rodziny Tavernier. Portret przedstawia prawdopodobnie syna lyońskiego konstruktora mostów i architekta René Taverniera. Adnotacja w lewym górnym rogu brzmi: "Pamiątka z ciepłymi wspomnieniami dla Pana i Pani René Tavernier". Chłopczyk około 3-4 letni, uchwycony został en face w gustownym, marynarskim stroju. Praca o wyraźnych znamionach realizmu wykonana została w 1889 roku. Artystka była wówczas u szczytu sławy po zdobyciu złotego medalu na Salonie w 1887 roku za swój "Autoportret" i srebrnego medalu na Wystawie Światowej w Paryżu za tę samą pracę. Te wydarzenia były przełomowe w karierze artystki. Staje się znaczącą i rozchwytywaną portrecistką, a co najważniejsze coraz lepiej opłacaną. Na kartach historii sztuki zapisała się jako pierwsza polska malarka, którą zdobyła uznanie w XIX-wiecznym Paryżu, będącym wówczas najważniejszym europejskim ośrodkiem artystycznym oraz pierwszą, która otrzymała akademickie wykształcenie artystyczne. W 1892 roku wychodzi za mąż za polskiego lekarza Antoniego Bohdanowicza i wraca do Polski. W Warszawie zamierzała otworzyć pierwszą szkołę malarstwa dla kobiet, wzorując się na paryskich uczelniach, jednak nigdy nie udaje jej się zrealizować tego planu z powodu poważnej choroby serca, która w krótkim czasie doprowadziła do jej śmierci. Anna Bilińska-Bohdanowiczowa była córką polskiego lekarza. Od najmłodszych lat przejawiała talent muzyczny i plastyczny. Jej pierwszym nauczycielem był Michał Elwiro Andriolli. Po przeprowadzce z rodziną do Warszawy kontynuuje naukę najpierw przez dwa lata, od 1875 w konserwatorium, a w 1877 zapisuje się do prywatnej Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona. Ten docenił talent swojej uczennicy, która już po roku nauki wystawia swoje prace w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, zdobywając przychylne opinie krytyków. W 1882 roku towarzyszy swojej chorej przyjaciółce Klementynie Krassowskiej w podróży po Europie. Wtedy też, w listopadzie tego roku, postanawia pozostać w Paryżu, gdzie podejmuje naukę w Académie Julian. Mimo początkowych sukcesów artystka po stracie ojca, a krótko po tym również narzeczonego Wojciecha Grabowskiego, zostaje bez środków do życia, a jej dalsza kariera staje pod znakiem zapytania. Z pomocą przychodzą jej wówczas przyjaciele: wspomniana już Klementyna Krassowska, malarka Maria Gażycz oraz Rudolph Julian - który na jakiś czas zwalnia ją z opłat za studia i powierza jej opiekę nad jedną z pracowni, co pozwala jej dalej malować.

Najwybitniejsza polska malarka 2 połowy XIX w. Jej pierwszym nauczycielem rysunku był Michał Elwiro Andriolli przebywający na zesłaniu za udział w powstaniu styczniowym w Wiatce (obecnie Kirow). Od 1875 studiowała przez 2 lata w warszawskim konserwatorium. W 1877 zapisała się do prywatnej Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona. W tym czasie zaczęła wystawiać swoje prace w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1882 dużo podróżowała. Przebywała w Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Włoszech, studiowała malarstwo w Académie Julian w Paryżu i tam osiadła na wiele lat. Debiutowała w Salonie Paryskim w 1884 roku, kiedy to został przyjęty jej rysunek Postać kobiety, wystawiając swoje prace w Salonie również w następnych latach (1885, 1887, 1892). W 1886 roku została opiekunem w jednym ze studiów w Académie Julian w Paryżu, gdzie pracowała do 1892 roku. Odniosła wielki międzynarodowy sukces otrzymując Srebrny Medal na Wystawie Światowej w Paryżu w 1889 roku za Autoportret. Wystawiała także w Berlinie i Londynie. W 1892 roku powróciła wraz z mężem lekarzem Antonim Bohdanowiczem do Warszawy. Malowane głównie portrety, rzadziej martwe natury, sceny rodzajowe i pejzaże.
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BILIŃSKA-BOHDANOWICZ Anna
Była artystką cieszącą się międzynarodową sławą i uznaniem. Pierwszych lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli. Następnie uczyła się u Wojciecha Gersona w Warszawie. W 1882 podróżowała za granicę zatrzymując się w Monachium, Saltzburgu i Wiedniu, odwiedziła Wenecją i północne Włochy. W tym samym roku wy-jechała do Paryża i rozpoczęła studia w Académie Julian pod kierunkiem samego Rodolphe’a Juliana, Tony’ego Robert-Fleury i Oliviera Mersona. W 1883 wyjechała na Ukrainę. Wróciwszy do Paryża utrzymywała się z lekcji rysunków, z rzadka sprzedając swoje prace. Kierowała wówczas jedną z pracowni w Académie Julian. W 1885 była w Normandii, w 1886 w Warszawie, by w końcu wrócić do Paryża. Następne lata przyniosły jej prawdziwy sukces między-narodowy - uznanie, znakomite recenzje i srebrny medal przyniósł jej Autoportret wystawiony na Salonie w roku 1887. W roku 1890 otrzymała złoty medal na wystawie w The Royal Academy w Londynie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl