drzeworyt barwny/papier, 24,8 x 14,5 cm (zadruk) sygnowany, datowany i opisany ołówkiem: 'Góra Trzech Krzyży w Kazimierzu 1933 Aniela Cukierówna" na odwrociu nalepka z opisem z Instytutu Propagandy Sztuki
WYSTAWIANY: - Wystawa indywidualna Anieli Cukierówny, Instytut Propagandy Sztuki, 1938
Aniela Cukierówna to jedna z najważniejszych artystek-graficzek międzywojennej Polski. Niewiele o niej wiadomo i zachowało się niewiele odbitek. Widok góry trzykrzyskiej w Kazimierzu to unikat. Ogromna większość spuścizny artystki spłonęła w Powstaniu Warszawskim (łącznie z większością klocków drzeworytniczych). Dlatego każda zachowana odbitka jest wielką rzadkością. Nim przyszło zniszczenie Powstania Warszawskiego artystka sama, będąc wymagającą wobec siebie i pełną krytycyzmu – niszczyła odbitki już po wykończeniu. Każdy drzeworyt artystki można więc uznać za dwukrotnie ocalały. Uczyła się u Konrada Krzyżanowskiego i Adama Rychtarskiego, później studiowała w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie (1923-31). Ulubionym motywem artystki były widoki miejskie, które układała w cykle: Pejzaże warszawskie (1933-1938), Ogrody (1935-36), Malownicze miasta (1937-38). Projektowała także witraże, zajmowała się krytyką artystyczną, publikowała artykuły w „Arkadach”. W czasie II wojny światowej mieszkała w Warszawie na tzw. aryjskich papierach. Zmarła z wyczerpania fizycznego i psychicznego, spowodowanego koniecznością życia w ukryciu. W osobowej teczce artystki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych znajduje się zaświadczenie psychiatry Edwarda Flataua, który poświadcza ciężką depresję przyszłej artystki, tłumacząc tym niemożność podjęcia przez nią prac społecznych, koniecznych do bycia przyjętą do Szkoły Sztuk Pięknych. Cukierówna tworzyła przede wszystkim barwne drzeworyty z dwóch lub trzech klocków, a odbitki starannie wykańczała pędzelkiem. W klockach przeznaczonych do odbijania czarnej farby artystka wybierała w znacznym stopniu miąższ drzewny, niwelując do minimum czarną powierzchnię. Zostawiała natomiast ślady narzędzi. Kształt tych śladów ciekawie współdziała z zarysem kompozycji. Studiowała u K. Krzyżanowskiego i A. Rychtarskiego w prywatnej szkole malarstwa Krzyżanowskiego. Od 1923 roku naukę kontynuowała w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie u T. Pruszkowskiego, M. Kotarbińskiego, W. Jastrzębskiego i E. Czerwińskiego. Związana była z kolonią artystyczną wyjeżdżającą na plenery do Kazimierza nad Wisłą. Zajmowała się przede wszystkim grafiką. W 1938 roku odbyła się indywidualna wystawa artystki w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie, na której zaprezentowano drzeworyty, studia oraz szkice ołówkowe i akwarelowe widoków z Kazimierza nad Wisłą, Pucka, Wiśniowca oraz Krzemieńca, gdzie artystka spędziła lato 1934 roku. Za najlepsze jej prace uważa się drzeworyty podmalowane akwarelą, przedstawiające motywy miejskiego pejzażu architektonicznego.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
CUKIERÓWNA Aniela
Studiowała u K. Krzyżanowskiego i A. Rychtarskiego w prywatnej szkole malarstwa Krzyżanowskiego. Od 1923 roku naukę kontynuowała w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie u T. Pruszkowskiego, Mieczysława Kotarbińskiego, W. Jastrzębskiego i E. Czerwińskiego. Związana była z kolonią artystyczną przyjeżdżającą na plenery do Kazimierza nad Wisłą. Zajmowała się przede wszystkim grafiką. W 1938 roku odbyła się indywidualna wystawa artystki w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie, na której zaprezentowano drzeworyty, studia oraz szkice ołówkowe i akwarelowe widoków z Kazimierza nad Wisłą, Pucka, Wiśniowca oraz Krzemieńca, gdzie artystka spędziła lato 1934 roku. Za najlepsze jej prace uważa się drzeworyty pomalowane akwarelą, przedstawiające motywy miejskiego pejzażu architektonicznego. Większość jej prac uległa zniszczeniu podczas okupacji. Te, które ocalały znajdują się w Muzeum Narodowym i Żydowskim Instytucie Historycznym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl