Serigrafia, papier; 90 x 60 cm Na odwrocie dwa stemple: published by Sunday B. Morning; fill in your own signature
Czołowy artysta XX wieku, który już za życia stał się legendą. Studiował w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1945-1949. W 1949 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie podejmował różne prace, m. in. grafika reklamowego dla czasopism "Vogue" i "Harper`s Bazaar", a także projektanta obuwia i dekoratora wystaw w domu towarowym Bonwit Teller. Od 1954 pokazywał swe prace na wystawach indywidualnych, zdobywał nagrody. W 1956 odbył podróż do Europy. Lata 60. zainicjował pierwszymi obrazami z motywem butelki coca-coli. Kontynuując ten i podobne tematy (puszki zupy Campbell, banknoty, portrety Marylin Monroe, Liz Taylor, przetworzenia reporterskich zdjęć wypadków itp.) wszedł do czołówki artystów pop-artu. W 1962 zaczęła funkcjonować "Fabryka" (Factory) - pracownia Warhola, która gościła m. in. ekipy realizujące eksperymentalne filmy, grupę rockową The Velvet Underground, artystów, dziwaków, nie mówiąc o asystentach wykonujących rozliczne prace pod nadzorem szefa. Seria obrazów Puszki z zupą firmy Campbell, to dzieło namalowane przez Warhola w 1962 roku. Składają się na nie trzydzieści dwa płótna, które przedstawiają puszkę z zupą firmy Campbell we wszystkich dostępnych w tamtych czasach smakach. Pojedyncze obrazy stworzono techniką serigrafii. Seria Puszki zupy firmy Campbell nawiązuje do tematów związanych z kulturą masową. Pomogła ona pop-artowi stać się najpopularniejszym nurtem artystycznym w USA. Warhol stworzył również inne dzieła przedstawiające puszki ze słynną zupą czy rozmaite produkty ze świata reklamy i środków masowego przekazu. Ze względu na popularność serii, w skład których wchodziły prace o podobnej tematyce, Warhol stał się tak sławny, że był nie tylko najbardziej uznanym, lecz również najlepiej zarabiającym żyjącym amerykańskim artystą pop-artu W 1970 r. na wystawy artysty w Europie zostały przywiezione oryginalne matryce z których wykonano 250 odbitek, ze stemplami na odwrocie czarną farbą: "published by Sunday B. Morning" i "fill in your own signature". Ze względu na popularność pierwszej edycji Sunday B. Morning wykonał drugą edycję ze stemplami niebieską farbą. Są one tej samej jakości co odbitki autorskie, są ujęte Andy Warhol Print Catalogue Raisonne i także są obiektami kolekcjonerskimi.
WARHOL Andy
Już za życia stał się legendą. Tylko o nielicznych tak wiele pisano ( i plotkowano) jak o nim. W tłumie sprawiał wrażenie istoty nie z tego świata; zawsze nieśmiały, uprzejmy, przeważanie uśmiechnięty i troche nieobecny, ucieleśnienie marzeń Amerykanów o karierze chłopca pomywacza przemieniającego się w milionera. (Nigdy nie był pomywaczem). Data jego przyjścia na świat jest przedmiotem sporów. Często wymienia sie 6 czerwiec 1928 roku. Nie ulega wątpliwości data śmierci- 22 lutego 1987 rok oraz miejsce urodzin- Pensylwania- Forest City. Andy Warhol to nazwisko, które przyjął po przeprowadzce do Nowego Jorku w 1949 roku- hałaśliwej metropolii z elektryzującą atmosferą, wyniszczajacą pośpiechem- synonim AMERYKI! Z wykształcenia był grafikiem reklamowym, ale uważał się za Artystę! Wykreowana przez niego osobowość irytowała świat sztuki, wstrząsnęła nim i zmieniła go. Niesamowicie małomówny, pozostawił po sobie mnóstwo wypowiedzi, aforyzmów i dwie AUTOBIOGRAFIE. Rzadko rezygnował z uczestniczenia w wydarzeniach życia publicznego chętnie jednak korzystał z zastępujących go sobowtórów. Umiejętnie sprzedawał samego siebie, kierując 18-to osobową firmą. Sam o sobie mówił, że jest “BUSINESS-ARTIST”, a pieniadze dopiero czynią sztukę piekną. Ta fascynująca umiejetność łączenia interesów ze sztuką wzbudzała zachwyt i zazdrość. Stosunkowo szybko odniósł sukces. Na poczatku pracował jako grafik reklamowy dla magazynów mody: “Glamour”, “Vogue” i “Harper`s Bazaar” konsekwentnie dążąc do zdobycia miana artysty i to prawdziwego Artysty(seria “Golden Shoes”) Zdobywa wiele nagród w dziedzinie grafiki reklamowej: m.in.”Art Directors` Club Medal” Na początku lat 60-tych zmienił krąg zainteresowań z reklamy na rysunki, niedługo później obrazy, przedstawiające banknoty dolarowe, puszki na zupy, butelki do coca-coli i ketchupu, wykorzystywał komiksy z Dickiem Tracy, Popeyem i Supermenem. Powstają pierwsze obrazy wykonane w technice sitodruku, z motywem gwiazd Hollywoodu. Odwrócił się od eleganckich sklepów w stronę supermarketów, od muzyki klasycznej na pop. Motywów szukał w”gorszych” miejscach. Przedmioty epoki masowej cywilizacji nobilitował do rangi dzieł sztuki. Staje się uznanym artystą POP-ARTU! “Zrób to sam”- to obraz, który jest symbolem zmiany techniki w rozwoju artysty. Rozpoczyna cykl obrazów katastroficznych “ Seria śmierci”. Marilyn Monroe wybiera jako temat swoich prac dopiero po jej śmierci, umieszczając Ją w tym cyklu tuż po “129 DIE IN JET”. Zaczyna tworzyć filmy “Undegrand”: (”Sleep”, “Empire”, “Flash”,” Trash”), W kolejnych latach powstaje ich ponad 75. Pracuje nad róznymi videoclipami i w prywatnej stacji “Andy Warhol TV”. 3 lipca 1968 zostaje postrzelony i zraniony w sposób zagrażający jego życiu. Po serii wizerunków z Mao Tse Tungiem otrzymuje wiele zleceń na portrety. Ukazują się serie “Skulls”, “Sierp i młot”, “10 Athletes”, “Reversals”, “Retrospectives”, “Oxidations”. Poza tym powstają serie, których pierwowzorem są słynne dzieła sztuki jak: “Narodziny Wenus”- S. Botticellego czy “Ostatnia wieczerza”-L. da Vinci. Jako ostatnie serie obrazów powstają portrety Lenina i Autoportrety.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl