Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ZWIERZCHOWSKI Andrzej | Światło, 1984 r.

Andrzej ZWIERZCHOWSKI (ur. 1954, Warszawa)

Światło, 1984 r.

olej/płótno, 160 x 134 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. ZWIERZCHOWSKI | '1984' | WARSZAWA | "ŚWIATŁO" ul. Skrzyneckiego 30 | olej/pł. 160 X 134'

POCHODZENIE:
- dar od artysty, lata 80.

"Wzrastając pod urokiem tajemniczej i dostojnej atmosfery muzealnego gmachu, a dostępny był mu jedynie gmach warszawskiego Muzeum Narodowego, trafił następnie do pracowni Jacka Sienickiego, która to szkoła miała oczyścić jego wyobraźnię z literatury, patosu koturnowych gestów oraz skłonności do dramatu. Stało się. Początkujący artysta porzucił myśli o ilustrowaniu mitów. Rozpoczęła się nauka operowania dużymi płaszczyznami i wydobywaniu światła z barw. Najczęściej błękitnych, łamanych różami lub szarością. Biele. Wyrazisty dukt pędzla. Zamarkowany zarys przedmiotu. Twarz wyłaniająca się z niedookreślonej przestrzeni. Niejasne sugestie pejzażu. Albo wnętrza. Szkoła malarskiej kultury.
Z czasem jednak klarowność sposobu malowania popada w konflikt z budowaną formą. Dynamizuje się tektonika płaszczyzn, pojawiają niepokojące napięcia powierzchniowe, wynikłe z samej struktury obrazu, który w jakiś zagadkowy sposób oddaje włożoną weń energię. Kształty nabierają kanciastości, błękity ciemnieją niemal do czerni i tym silniej rozświetlają się smugi bieli. Coraz śmielej wchodzą czerwienie. Czasem pojawi się żółcień, częściej zieleń. W każdym nowym obrazie następuje zakłócenie wzbraniające koncentracji na jakiejś osi kompozycyjnej, nie pozwalającej też uciec wzrokiem w błękitne universum, podsuwane
przewrotnie jako nieosiągalne. Bo bliżej, tuż przed nami, dzieją się sprawy ważniejsze, przykuwające uwagę.
Czy to wszystko daje uprawnienia do zdania o świadomym konstruowaniu dramaturgii? Chwilowo jest to dramat nie do końca wyartykułowany, zaledwie sugerowany nastrojem, obecnością sylwet i twarzy podpowiadający problemy natury egzystencjalnej. Jest on jednak na tyle niesprecyzowany, iż nie kieruje myśli ku literaturze. Na razie. Bo oto, jak się zdaje, zaczyna się etap dla artysty najtrudniejszy: przezwyciężenie własnej biegłości, by nie paść ofiarą 'osobistego stylu' zamykającego artystów w pułapce malarskiego procederu. Oznacza to także przejście w dojrzałość i wiąże się z podejmowaniem ważkich decyzji.
Dla Zwierzchowskiego równały się one nawiązaniu do przerwanego wątku malarstwa nowożytnego, gdzie królowały sceny biblijne i portret. Portret jest umowny. Nie przedstawia żadnej konkretnej osoby, ale przypomina jedną z Marii Caravaggia, której przydano twardość rysów Gertrudy Stein. Portret portretu. Oświetlony raz wedle reguł, światłem bocznym z nieznanego źródła, pewnie punktowym, bo kładzie głębokie cienie, i po raz drugi fikcyjnie - a może prawdziwiej - snopem bieli i błękitu sponad głowy 'modela'. Ta jasna smuga na mrocznym obrazie nie ma, przy czysto anegdotycznym oglądzie, żadnego uzasadnienia. Jej istnienie jest czysto abstrakcyjne. Czysto malarskie. Jednak to właśnie dopełnia obraz również w sensie fabularnym. Malarstwo przecież robi się przy użyciu farb (…)".
Anda Rottenberg, Na  przykład Zwierzchowski, fragment tekstu przygotowanego do  wystawy Andrzeja Zwierzchowskiego we  wrocławskim Muzeum Narodowym, 06.1988

Studiował w warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego. Uprawia malarstwo abstrakcyjne skupione na problemie przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień. W 1998 r miał indywidualną wystawę swojej twórczości w warszawskiej Zachęcie. Prowadzi pracownię malarstwa i rysunku na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ZWIERZCHOWSKI Andrzej

Studiował w warszawskiej ASP, dyplom obronił w pracowni prof. Jacka Sienickiego.Uprawia malarstwo abstrakcyjne skupione na problemie przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl