Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | Usta, 1956 r.

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

Usta, 1956 r.

akwarela, gwasz/papier,
30,5 x 41,5 cm (arkusz), 29 x 40 cm (w świetle passe-partout),
sygnowany p.d.: `A. Wróblewski`, w l.d.: `Usta`
p.g.: "1494: oraz "1236" (Oznaczenie to odnosi się do spisu inwentarzowego jakiego dokonała matka artysty Krystyna Wróblewska na potrzeby pierwszej pośmiertnej wystawy w pałacu sztuki w 1958 roku. Spis prac, str. 66.)

Estymacja: 65 000 - 85 000 zł

Praca oprawiona w ramę drewnianą pokrytą płatkowym aluminium. Zamontowana na bibule japońskiej w bezkwasowym passe-partout, na takim samym podkładzie.

WYSTAWIANA m.in.:
Andrzej Wróblewski, Wystawa pośmiertna w 10 rocznice śmierci, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań, kwiecień - maj 1968;
Ekspresja i mit. Gwasze Andrzeja Wróblewskiego - Malarstwo i grafika Rubensa i van Dycka, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa, wrzesień- październik 1987;
Andrzej Wróblewski, 1927 - 1957, Wystawa w Muzeum Śląskim w Katowicach, 1993, poz. kat. 80.

POCHODZENIE:
1957 - 1994 Teresa Wróblewska, wdowa po artyście;
1994-2008 Spadkobiercy artysty;
2008 - Kolekcja prywatna

LITERATURA:
Andrzej Wróblewski, Wystawa pośmiertna, Kraków Pałac Sztuki, Styczeń 1958, Związek Polskich Artystów Plastyków, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych;
Andrzej Wróblewski, Wystawa pośmiertna w 10 rocznice śmierci, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań, kwiecień - maj 1968;
Jan Michalski, Chłopiec na żółtym tle - Teksty o Andrzeju Wróblewskim, Kraków, 2009;
Andrzej Wróblewski 1927- 1957, Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie w 50. rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego, 2007.

PRACA REPRODUKOWANA m.in. w:
Andrzej Wróblewski To The Margin And Back, edited by Magdalena Ziółkowska, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010; str. 115.

Praca Usta należy do najlepszego późnego okresu artysty przypadającego na czas kilkunastu miesięcy miedzy początkiem 1956 roku a marcem 1957, czyli śmiercią artysty. Podobny motyw "fruwających" ust odnajdujemy w znanej pracy Małżeństwo II [gwasz, własność prywatna]. W mniej dostłownej formie kształt ten powtarza się w słynnych ranach w takich pracach jak Cień Hiroszimy (olej, Muzeum Narodowe we Wrocławiu), Człowiek rozdarty II (gwasz, własność prywatna). Usta możemy postrzegać, jako organ, który został odłączony od ciała, który stał się samoistnym tworem. To element, który został zabrany okaleczonym sylwetkom ludzkim z innych prac. Na inny seksualny charakter pracy zwraca uwagę Joanna Kordiak w swoim eseju Body And Melancholy. The Late Works of Andrzej Wróblewski w: Andrzej Wróblewski To The Margin And Back, edited by Magdalena Ziółkowska, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010; "W pracach Wróblewskiego dominuje jednak motyw poziomych nacięć ciała. Początkowo są to rozległe, otwarte rany - w środku - czarne, błękitno-fioletowe lub krwawoczerwone. Te ostatnie przypominają nam, że mamy tu do czynienia z ludzkim, żywym jeszcze ciałem. W takich gwaszach, jak Człowiek rozdarty i Człowiek rozdarty II - nacięcia stają się płytkie i krótkie. Obwiedzione białym, puszystym konturem upodabniają sie do obłoków na niebie, które rozpościera się wokół postaci. Stają się mniej ekspresyjne, a przez swój rytmiczny układ zyskują bardziej ornamentalny charakter. Czasem to przestrzeń wokół człowieka nabiera cech ludzkich: obłoki, które przecinają ciało upodabniają się do ran, krwawią, a niebo staje się złowróżbne i niepokojące. Niekiedy linia horyzontu przeszywa ludzkie ciało - to jeszcze jedna forma okaleczenia człowieka, rozbicia figury ludzkiej na pół. Sylwetka ludzka - o poszarpanym konturze traci swą spójność i stapia się z otaczającym światem. Skóra zostaje przebita, a wnętrze ciała - zagrożone. Granica między człowiekiem, a tym, co wokół niego zaciera się. Natura w obrazach i gwaszach Wróblewskiego - podlega antropomorfizacji. Niebo staje się okaleczonym, krwawiącym, ale i niepozbawionym erotyzmu ludzkim ciałem. Obłoki przywodzą na myśl erotyczne strefy ciała: ich kształt przypomina zarówno kobiece genitalia, jak i rozchylone wargi. W niektórych gwaszach obraz ten staje sie bardziej dosłowny: ogromne, oderwane od twarzy usta dryfują w umownie zarysowanym pejzażu." Ten gwasz, ze to jedna z najlepszych prac na papierze z ostatniego okresu twórczości, jaka pojawiła się na aukcjach. Obiekt posiada cenę rezerwową.

BIOGRAM ARTYSTY:
W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 r. brał udział w wystawach. Od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie w zakresie sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 r. na samotnej wycieczce w Tatrach.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl