olej, płótno, 140 x 198 cm; sygnowany w prawym dolnym rogu: AW (monogram wiązany), na odwrocie numer inwentarzowy: 195212 MNW Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty. W 1968 r. został zdeponowany przez Krystynę Wróblewską, matkę artysty, w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr dep. 195212).
Kompozycja jest reminiscencją pobytu na plenerze w Nowej Hucie w czerwcu 1953 r. Obraz namalowany został w styczniu 1954 z przeznaczeniem na IV Ogólnopolską Wystawę Plastyki. Była to ostatnia z serii wielkich, państwowych socrealistycznych wystaw sztuki oficjalnej a odbyła się Muzeum Narodowym. Za prezentowany obraz otrzymał zresztą Wróblewski na tej wystawie wyróżnienie. Doktryna socrealistyczna, której Wróblewski starał się podporządkowywać, coraz bardziej uwierała już wówczas artystów. Pojawiały się głosy przeciw schematyzmowi z sztuce i nieśmiałe zwiastuny zbliżającej się odwilży. Obraz, na pierwszy rzut oka ściśle odpowiadający nakazom sztuki socrealistycznej, zmiękczony jest jednak nieformalnym, intymnym nastrojem i prywatną tematyką. Na pierwszym planie widzimy portret żony artysty, Teresy, oraz szwagra, Waleriana Reutta. W tym czasie artysta zakłada rodzinę i rodzi mu się syn, Andrzej. Stąd też więcej osobistych, prywatnych tematów w malarstwie i szkicach. Wystawiany: Andrzej Wróblewski. Retrospektywa, katalog wystawy, red. Z. Gołubiew, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta (Warszawa 1995, kurator: H. Wróblewska), Muzeum Narodowe w Krakowie 1996, kurator: Z. Gołubiew), Warszawa1998, poz. kat. 117, s. 108 (zdjęcie). Tam też pełna bibliografia i spis wystaw.
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.
W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl