Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Szkic do Rozstrzelań nr 1500], na odwrociu: [Akt nr 1500]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Szkic do Rozstrzelań nr 1500], na odwrociu: [Akt nr 1500]

ołówek/papier, 22,8 x 30,9 cm
napisy: p.g.: `1500` niebieskim długopisem, p.d.: `A. Wróblewski`

POCHODZENIE:
spadkobiercy artysty
WYSTAWIANY:
- 1967 Poznań, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; poz. 131, s. 45
- 1968 Warszawa, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; brak katalogu
LITERATURA:
- Andrzej Wróblewski: 1927-1957. Katalog wystawy w 10 rocznicę śmierci, Poznań 1967, redakcja Irena Modelska, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1967
- Andrzej Wróblewski; red. Zofia Gołubiew, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, 1998; poz. 48.1, s. 64
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag: poz. 152 i 152, s. 178
OPINIE:
praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego

Szkic ten należy do grupy rysunków przygotowawczych do obrazów wchodzących w skład cyklu "Rozstrzelań" - jednego z najbardziej charakterystycznych i ikonicznych przedstawień nie tylko w twórczości Wróblewskiego, ale także w sztuce polskiej po II wojnie światowej. Szkic ten powstał najpewniej w styczniu 1949 roku, kiedy Wróblewski przebywał poza Akademią Sztuk Pięknych na rocznym urlopie zdrowotnym. Dzięki informacjom zanotowanym przez samego artystę w kalendarzyku na rok 1949, wiemy kiedy powstały rysunki, większe szkice wykonane techniką gwaszu na papierze pakowym i osiem obrazów olejnych. Nie sposób przecenić znaczenia artystycznego i wartości kolekcjonerskiej oferowanego szkicu. Nie tylko możemy na nim prześledzić, w jaki sposób powstawała idea kompozycji pierwszego obrazu z cyklu "Rozstrzelań", malowanego w dniach 16-18 stycznia 1949 roku, o autorskich tytułach "Rozstrzelany, Rozstrzelanie z Gestapowcem", ale także widzimy pomysły i studia przełamanej i przekręconej figury człowieka, którą odnajdujemy w większości obrazów z tej serii.
Taką przekręconą postać człowieka odnajdujemy zwłaszcza w "Rozstrzelaniu surrealistycznym", które jest ozdobą kolekcji malarstwa polskiego XX wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie. Niezwykle interesujący jest precyzyjny rysunek umieszczony w dolnym rogu pracy. Schematyczny, naszkicowany kilkoma stanowczymi ruchami ołówka, portret człowieka "rozstrzelanego" o ostrych rysach, wydatnej szczęce i zaznaczonych nienaturalnie kościach policzkowych odnajdziemy w większości obrazów olejnych.
Wartym podkreślenia jest fakt, że Wróblewski nigdy za życia nie eksponował prac z tego cyklu poza jedną. Należy pamiętać, że rok 1949 jest w sztuce polskiej przełomowy. To wtedy zapada decyzja o jedynej i słusznej drodze, a ostatecznym potwierdzeniem wprowadzenia socrealizmu stają się Międzyszkolne Popisy Państwowych Szkół Artystycznych w Poznaniu, w których brał udział także Wróblewski, wystawiając ostatni, ósmy obraz z cyklu zwany "Rozstrzelaniem poznańskim". Jednak prezentacja ta odbywa się w ramach wystawy współzałożonej przez artystę Grupy Samokształceniowej. Razem z nim wystawiali w Poznaniu Andrzej Strumiłło, Witold Damasiewicz, Konrad Nałęcki i Andrzej Wajda. Ten ostatni po latach wspomina, że Wróblewski zaprosił go do siebie do domu by pokazać obrazy nad którymi pracował. Zwłaszcza obraz z "postacią strzelającą z pistoletu". "Zrobiło to na mnie wielkie wrażenie, bo nie miało to nic wspólnego z nowoczesnymi (...), ani z koloryzmem i z tym, czego uczono nas w Akademii, ani z socrealizmem, który dopiero się zbliżał."

"Wróblewski obrazuje bezsilność, kruchość, fragmentaryczność, rozpad ofiar rozstrzelania, odarcie ich z wszystkiego, co stanowi o wartości życia, przede wszystkim z przyszłości. Ofiary zdają się być bardziej zagubione, zakłopotane i bezsilne niż przerażone, zdają się być zdumione bezsensem i ostatecznością sytuacji." (Wojciech Fangor, Sztuka musi działać! Rozmowy o Andrzeju Wróblewskim, red. Piotr Bazylko, Krzysztof Masiewicz, Warszawa 2011, s. 56)

"Andrzej był człowiekiem bardzo ironicznym. Wszystko, co stanowiło prawdziwą tajemnicę jego postępowania, obracał w żart. Bardzo niechętnie ujawniał swoje prawdziwe oblicze, nie lubił zwierzeń i osobistych wynurzeń. Kiedyś spytałem go: "Dlaczego wszystkie postacie zabitych malujesz błękitem?", a on mi odpowiedział: "Mam dużą tubę błękitu pruskiego, a to jest bardzo wydajna farba". A ja wiedziałem, że on po prostu szukał formy wyrażenia tego, iż ludzie po śmierci nadal żyją - chociaż sam w to nie wierzył - że nas ciągle prześladują, przychodzą do nas... Wiedziałem także, że ci wszyscy zmarli i do niego przychodzą. Nie potrafił opędzić się od nich. Śmierć towarzyszyła mu nieustannie." (Andrzej Wajda, Marta Tarabuła i Andrzej Wajda o Andrzeju Wróblewski, "Salwator i Świat" 1994, nr 1, s. 17-19.)


"Pozbawione cienia ofiary rozstrzelań mogą być tym, co zapamiętała źrenica świadka zanim żywy przekształcił się w martwego. Niemożliwy do uchwycenia moment, kiedy ktoś już nie jest żywy, lecz jeszcze nie do końca martwy. W istocie chodziło więc nie o portrety nieżywych ludzi, lecz o wizerunek samej śmierci, o zilustrowanie niemożliwego do przyswojenia fenomenu organicznej przemiany materii powodującej przekształcenie podmiotu w przedmiot. Temu też musiał posłużyć zabieg fragmentaryzacji ciała i wskazanie na pamięć ubrań zachowujących kształty jeszcze przed chwilą żywego ciała, do których odwoływała się również Alina Szapocznikow."
(Anda Rottenberg, wystąpienie Pitagorejska pułapka, (dostęp 26.10.2014)
(http://artmuseum.pl/en/doc/video-andrzej-wroblewski-z-bliska--z-daleka-11)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl