Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Szkic do Rozstrzelań nr 1498] na odwrociu [Akt nr 1498], 1949 r.

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Szkic do Rozstrzelań nr 1498] na odwrociu [Akt nr 1498], 1949 r.

ołówek/papier, 31,1 x 23,3 cm

WYSTAWIANY:
- "W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1967
- "W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1968

LITERATURA:
- Andrzej Wróblewski: 1927-1957, katalog wystawy w 10 rocznicę śmierci, Poznań 1967, redakcja Irena Modelska, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań1967
- Andrzej Wróblewski 1927–1957, katalog wystawy, red. Joanna Kordjak-Piotrowska, Jerzy Gmurek, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2007, poz. 8, s. 65 (il.)
- Andrzej Wróblewski, red. Zofia Gołubiew, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1998; poz. 57.1, s. 78 (il.)
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, poz. 150 i 151, s. 178 (il.)

W kalendarzyku Andrzeja Wróblewskiego na styczeń 1949 roku widnieje krótki zapis – 24-29 stycznia [praca nad rysunkami do „Rozstrzelań”]. Kalendarz, zwany przez Wróblewskiego terminarzem, używany był rokrocznie i zawierał notatki z życia prywatnego oraz z rozwoju pracy zawodowej. Zamieszczona powyżej notatka z kalendarza dotyczy prezentowanego rysunku pod tytułem „Rozstrzelanie nr 1498”. Rysunek stanowi szkic do pracy olejnej „Rozstrzelanie z chłopczykiem”. Prezentowana praca to studium nad postawą chłopca, dzięki której odbiorca może śledzić rozwój kompozycji. Widzimy więc chłopca w krótkich spodenkach ze splecionymi rękoma, z rękoma spuszczonymi w dół oraz chłopca huśtającego się. Ostateczna kompozycja znajdująca się w lewym górnym rogu rysunku jest jednak zupełnie inna, ponieważ pozycja chłopca ulega uproszczeniu. Andrzej Wróblewski przedstawił chłopca z rękoma założonymi za plecami, który to gest potęguje jego bezbronność. Postać chłopca, która unaocznia pełnię okropności wojny, jest obecna na kilku obrazach przedstawiających rozstrzelanie. Postawa przyjęta przez chłopca i mężczyznę ustawionych pod ścianą i czekających na strzał przeciwstawiona została rozstrzelanemu ciału ukazanemu w drastycznych skrętach. Chłopiec przyjmuje postawę rozstrzelanego mężczyzny, jednak rzucany cień wskazuje na to, że nie należy do świata umarłych. Andrzej Wróblewski mawiał: „Nie ma u mnie w ogóle światła jednolicie oświetlającego wszystko i nie ma cieni, modelujących każdą formę”.
Warto przytoczyć słowa Noit Banai interpretującą cykl „Rozstrzelań”: „Rozstrzelania wyznaczają nową drogę malarską, w której główną rolę odgrywało ludzkie ciało. Surrealne i niepokojąco cyniczne zarazem obrazy te ukazują zwykłych ludzi – mężczyzn, kobiety i dzieci – w rozciągniętej w czasie chwili oczekiwania na egzekucję, bolesnej agonii lub momencie tuż po niej. Choć większość płócien i szkiców przygotowawczych nie przedstawia oprawcy (zaś te, które to robią, ukazują go jako mroczną postać zrośniętą z rewolwerem bądź karabinem, dającym mu władzę nad życiem i śmiercią) wzajemny stosunek kata i ofiary daje się odczytać z psychicznego i cielesnego napięcia każdej postaci. W przejściu od realizmów do nowego języka na pierwszy plan u Wróblewskiego wysuwa się ciało ludzkie jako obszar fenomenologiczny, w którym niewielka przestrzeń dzieląca życie (bio) i śmierć (necro) symbolizuje traumę – traumę ledwie minionej przeszłości, majaczącą w teraźniejszości, która zdąża w stronę
przyszłości będącej zbiorowym udziałem”.
Na odwrociu prezentowanej pracy znajduje się „Akt nr 1498”. Szkice do „Rozstrzelań” często powstawały na odwrociach rysunków o różnorodnej tematyce, co widoczne jest w przypadku opisywanej pracy oraz „Rozstrzelania nr 1499” i „Rozstrzelania nr 1500”. Sygnatura na szkicu do „Rozstrzelań” została naniesiona ręką Krystyny Wróblewskiej.

W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl