Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Pejzaż miejski nr 92]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Pejzaż miejski nr 92]

akwarela/papier, 14,7 x 20,8 cm
napisy: p.g.: `92`, na odwrociu: p.d.: `A. Wróblewski` (ręką matki artysty)
oraz l.d.: `Miasto K-256 1947-1948 ?` (ręką córki artysty Marty Wróblewskiej?)

Napisy ołówkiem naniosła matka artysty Krystyna Wróblewska (1904-1994) porządkując spuściznę po śmierci artysty.

Oznaczenie odnosi się do utożsamienia opisywanej pracy z pozycją 256 w spisie prac niewystawionych, zamieszczonych w katalogu pierwszej pośmiertnej wystawy w Pałacu Sztuki w Krakowie.

POCHODZENIE:
spadkobiercy artysty
LITERATURA:
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; poz. 76 s. 91
OPINIE:
praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego
OPRAWA:
praca zamontowana w passe-partout i plecy wykonane z bezkwasowej tektury posiadającej atest

Równolegle do charakterystycznych, akademickich tematów takich jak akt czy martwa natura, Wróblewski odnosi się do form abstrakcji geometrycznej. Z okresu studiów malarskich pochodzą prace skomponowane z prostych figur - kwadratów i prostokątów - obwiedzionych wyraźnym konturem. Wypełnione czystym kolorem, tworzą różnorodne układy. Obrazy te świadczą nie tylko o znajomości historycznego języka form artystycznych, ale też o podobieństwie myślenia Wróblewskiego do wielkich poprzedników. Konstruktywizm, neoplastycyzm, suprematyzm, o których artysta wypowiadał się w jednym ze swoich tekstów, stanowiły próbę wyrazu istoty świata poprzez stopniowe oczyszczanie przedstawienia z odniesień do rzeczywistości przedmiotowej. Układy i stosunki figur geometrycznych miały ujmować uniwersalne zasady kryjące się pod zmiennością widzialnej postaci rzeczy. "Pejzaż miejski nr 92" został skomponowany na zasadzie połączenia razem prostych kształtów geometrycznych. Widzimy uproszczony, ale jednak czytelny obraz uliczki z rozmieszonymi wzdłuż niej dwoma rzędami zabudowań. Nie przeszkadza to w odbieraniu tego widoku w kategoriach abstrakcji.
Tworząc niefiguratywne prace Wróblewski ilustrował szczególne widzenie przedmiotu, o którym świadczy zapis z 25 stycznia 1948 roku: "Dzień wycieczki do Wieliczki. Wiosna w styczniu. Słońce ogrzało ziemię i wydobyło spod brudnego śniegu trawę czystą i suchą jak wybielały deszczami szkielet. Niebo kryształ. Słupy telegraficzne stoją na taśmie szosy otoczone kostkami domów jak figury szachowe na szachownicy różnobarwnej. [...] Ponieważ Słońce jest okrągłe, więc na Ziemi wszystko - słupy, domy, pola - są kanciaste. Człowiek jest wpisany w skomplikowany układ prostych". Analiza "Pejzażu miejskiego nr 92" oraz podobnych przedstawień może prowadzić do wniosku, że Wróblewski nie tylko nie chciał rozerwania związku pomiędzy obrazem i rzeczywistością zewnętrzną, ale pragnął przede wszystkim stworzyć syntezę pomiędzy realnością, a abstrakcją.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl