Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | (Maska) na odwrociu [Scena miejska nr 943]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

(Maska) na odwrociu [Scena miejska nr 943]

gwasz, tusz/papier, 29,5 x 21 cm
napisy: p.g.: `943`, ołówkiem `1135`, długopisem p.d:.: `A Wróblewski` l.d.: `Maska`

Napisy ołówkiem naniosła matka artysty Krystyna Wróblewka (1904-1994) porządkując spuściznę po śmierci artysty. Numer `1135` odnosi się do pozycji w katalogu pierwszej pośmiertnej wystawy w Pałacu Sztuki w Krakowie.

POCHODZENIE:
- spadkobiercy artysty
WYSTAWIANY:
- 1967 Poznań, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; poz. 202 s.49
- 1968 Warszawa, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; brak katalogu
- 1994 Katowice, Muzeum Śląskie; Andrzej Wróblewski 1927 - 1957 w ramach wystawy Matka i syn. poz. 52 bp
- 2004 Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, Pałac Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie; Przekształcenia. Andrzej Wróblewski 1927 - 1957; poz.18
LITERATURA:
- Andrzej Wróblewski. Wystawa pośmiertna. 1958; Spis prac niewystawionych, poz. 1135, s. 65
- Andrzej Wróblewski: 1927-1957. Katalog wystawy w 10 rocznicę śmierci, Poznań 1967, redakcja Irena Modelska, muzeum Narodowe w Poznaniu, 1967; poz. 202, s. 49
- Andrzej Wróblewski 1927 - 1957; oprac. Izabela Kania, Muzeum Śląskie, Katowiece, 1993
- Przekształcenia. Andrzej Wróblewski 1956-57, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2004,; poz. 18, s. 70
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; reprodukcja poz. 479, s. 336
OPINIE:
praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego
OPRAWA:
praca zamontowana w passe-partout i plecy wykonane z bezkwasowej tektury posiadającej atest

W wydanej w 2014 roku obszernej monografii "Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957)" prezentowany gwasz był reprodukowany obok późnych prac inspirowanych m.in. współczesną artyście sztuką Jugosławii, a przede wszystkim kamiennymi nagrobkami, które Wróblewski widział na wystawie w Muzeum Etnograficznym w Belgradzie, podczas swojej podróży jesienią 1956 roku. Ten oficjalny wyjazd, w towarzystwie Barbary Majewskiej, miał miejsce w dniach 30 października - 21 listopada i informują o nim szczegółowo notatki artysty poczynione się w kalendarzyku na ten rok. Sama wizyta w belgradzkim muzeum przypadła na dni 9 i 10 listopada 1956 roku i najprawdopodobniej była jednym z najbardziej inspirujących doświadczeń dla późniejszej twórczości Wróblewskiego.
Znamiennym jest, że: "Artysta wyruszył w podróż w momencie głębokiego kryzysu osobistego, który zmusił go do zrewidowania własnej postawy artystycznej". W tym sensie, jak zauważyła Barbara Majewska, "była to nie tylko podróż w aurze polskiego Października, lecz podróż na Południe". Innymi słowy, w trakcie tego wyjazdu Wróblewski i Majewska chłonęli piękno egzotycznych krajobrazów i otwierali się na nowe doznania: "inne formy wzgórz, inne zapachy, inna roślinność, inne światło, inne budowle, inni ludzie". (Barbara Majewska, Poszukiwanie Andrzeja W., "Więź" 2007, nr 6, cyt. za: http://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,526,art,14502 [dostęp: 19 XI 2013]) Majewska i Wróblewski byli pod wyjątkowo silnym wrażeniem różnorodności Jugosławii - od "europejskości Lublany, zasobności, spokoju", po "krainę mistyczną nad jeziorem Ohrid".
Prezentowana praca, zatytułowana przez matkę artysty "Maska", zdaje się łączyć w sobie nie tylko kilka źródeł inspiracji, ale także zwracają w niej uwagę elementy groteski, czytelne w różnokolorowych źrenicach, czy przerysowanych zmarszczkach. Od strony formalnej, siła przedstawienia tkwi w lapidarność linii połączonej z minimum użytych środków wyrazu.

"Trudno mi jest określić swój stosunek do artystycznej przeszłości świata. Nie odbiegam - w wyborze ulubionych epok czy mistrzów - od większości artystów. Mogę natomiast stwierdzić, że najwięcej inspiracji odebrałem ze strony rzeźby, względnie fresku (nie jest chyba potrzebne wyliczanie o jaką rzeźbę i fresk chodzi), bo mam na myśli sztukę starochińską i starohinduską, egipską, oraz pewne okresy i rzeźby fresku europejskiego. Ponadto mój stosunek do ulubionych dzieł sztuki nie jest stały lecz zmienny. W szczególności sztuka nowoczesna jest dostatecznie bogatym terenem, aby w każdej fazie swego życia znaleźć w nim odpowiedniego "opiekuna". Z malarzy, do których mam tak zwaną "słabość", wymieniłbym Chagalla, Kleego, wczesny surrealizm ("fotograficzny"), pierwszą fazę kubizmu, Cezanne`a, - każdego zresztą z różnych powodów. Podoba mi się sztuka skrajnie poetycko-uczuciowa, albo skrajnie intelektualna, szukająca nie obrazu, a metody jego tworzenia. Lubię zmienność osobowości u artysty - jak np. u Picassa - i nowoczesny typ twórczości, polegający nie tyle na tworzeniu pojedynczych arcydzieł, ile na pewnym następstwie dzieł, które w sumie tworzą dzisiejszy odpowiednik arcydzieła."
Andrzej Wróblewski

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl