akwarela/papier, 25,1 x 36,2 cm napisy: p.g.: `110`, p.d.: `A Wróblewski`
LITERATURA: - Andrzej Wróblewski 1927-1957; red. Joanna Kordjak-Piotrowska, Jerzy Gmurek, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2007; il. 3 s. 38; (z błędnymi wymiarami pracy) - Chłopiec na żółtym tle, Jan Michalski, Kraków 2009; str. 255 - Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; poz. 95 s. 109 OPINIE: praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego OPRAWA: praca zamontowana w passe-partout i plecy wykonane z bezkwasowej tektury posiadającej atest
"Martwa natura nr 10" należy do serii wczesnych prac Wróblewskiego, datowanych jak dotąd w literaturze na lata 1948/1949. Chociaż Fundacja Andrzeja Wróblewskiego nie zamieściła tej daty w monografii poświęconej twórczości artysty ze względu na brak jej potwierdzenia, wydaje się, że jest ona w tym przypadku trafna. Świadczy o tym zbieżność sposobu zakomponowania tej pracy oraz innych powstałych mniej więcej w tym samym czasie. Chodzi o zasadę abstrakcyjną - syntetyczne opracowanie formy. Na schematycznie wyznaczonej powierzchni stołu widzimy cztery uproszczone kształty butelek i dzbanków. Zamiast iluzji głębi oddanej za pomocą światłocienia, następstwo planów zostało podkreślone poprzez przenikanie się przezroczystych powierzchni naczyń. Martwa natura jest jednym z tematów typowych dla tradycji malarstwa akademickiego. W usankcjonowanej przez stulecia hierarchii, znajdowała się jednak niżej niż akt czy sceny historyczne. Dopiero impresjonizm oraz postimpresjonizm w wersji Cézanne`a przyniósł jej nobilitację.
Ujęcie tego tematu przez Wróblewskiego charakteryzuje się zaskakującą dojrzałością wykonania. Artysta wykazał daleko posuniętą niezależność świadczącą o poszukiwaniu indywidualnego wyrazu poprzez śmiałe eksperymenty formalne. Opracowanie "Martwej natury nr 10" odbiega bowiem z jednej strony od schematów realistycznego odzwierciedlania rzeczywistości, z drugiej - od dominujących wówczas na krakowskiej Akademii tendencji kolorystycznych. Dążenie do upraszczania form nie stanowi jedynej wspólnej właściwości tej i podobnych prac Wróblewskiego. Należy jeszcze zwrócić uwagę na rolę koloru, który - posługując się słowami Mieczysława Porębskiego - "[...] jak gdyby samodzielnie analizuje przedmiot przez wyodrębnienie i przeciwstawienie poszczególnych jego partii [...]. Trzeba bowiem zaznaczyć, że w malarstwie Andrzeja każdy kolor ma swoje własne znaczenie. Co innego i kiedy indziej mówi u niego intensywny błękit, co innego różne odmiany agresywnego różu, jeszcze co innego szara zieleń, gorący oranż, jasna żółć i zła, świecąca biel. Elementy tego swoistego układu zaczęły się zaznaczać już w okresie pierwszych abstrakcji." (Mieczysław Porębski, Przedmowa, [w:] Andrzej Wróblewski. Wystawa pośmiertna, kat. wyst., Pałac Sztuki, Kraków 1958, s. 11)
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.
W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna). Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny. Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl