Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Kompozycja ze skrzypcami]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Kompozycja ze skrzypcami]

tusz/szary papier zdublowany na bibule japońskiej, 31 x 44,7 cm
napisy: p.d.: 'Andrzej Wróblewski'

OPINIE:
- praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Kraków
- kolekcja spadkobierców artysty
- depozyt Muzeum Narodowego w Krakowie w latach 2002-2011

WYSTAWIANY:
- 2002, Warszawa, Gorzów Wielkopolski, Olsztyn, Elbląg, Poznań; Gwasze, akwarele, rysunki Andrzeja Wróblewskiego

LITERATURA:
- Gwasze, akwarela, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita; red. Anna Wrońska, Galeria In Spe, Warszawa 2002; poz. 48, s. 36
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; poz. 642, s. 714

"Można zapytać: co interesowało Wróblewskiego? Może mniej poszukiwania formalne a bardziej poszukiwanie kształtu, minimum środków użyte, aby określić kształt; w ramy osiągania kształtu można wpisać również uczucia, skojarzenia morfologicznych podobieństw, psychofizjologię - ale nadrzędny staje się kształt wychodzący poza ramy papieru dotykający w obie strony artystę i odbiorcę. Coś, co wspólnie możemy odczuć a co pośrodku jest osiągnięte na papierze". MAREK SOBCZYK, ANDRZEJ WRÓBLEWSKI NIEZNANY, KRAKÓW 1993, s. 33-34

[Kompozycja ze skrzypcami], to namalowany tuszem na papierze pakowym obraz łączący w sobie zainteresowanie Wróblewskiego tematem zarówno abstrakcji jak i figuracji. W tym osobistym studium widzimy rekwizyty wpisane w formy geometryczne takie jak prostokąt, kwadrat i okrąg, umieszczone w zredukowanej przestrzeni. Jedynym rozpoznawalnym przedmiotem, o realistycznym choć również poddanym deformacji kształcie, jest instrument muzyczny zazwyczaj interpretowany w literaturze jako skrzypce. Pod takim tytułem obraz był do tej pory wystawiany i reprodukowany (porównaj: Andrzej Wróblewski, Skrzypce, gwasz/papier, 30,5 x 23 cm, 1948/48, Andrzej Wróblewski nieznany, red. Jan Michalski, s. 238 il.). Jednak takiemu tradycyjnemu rozpoznaniu zdaje się w tym przypadku przeczyć jego zakończenie w postaci szpiczastej podstawki, występującej w instrumentach takich jak wiolonczela czy kontrabas. Syntetyczne podejście do przedstawianych przez siebie na papierze przedmiotów Wróblewski opisał w 1956 roku we wstępie do katalogu swoich rysunków: "Aby rzecz ująć w sposób gruntowny, to cel i metodę pracy wystawionych rysunków przedstawiłbym następująco: przelotne skojarzenia jakie stale powstają w życiu codziennym, staram się uchwycić i wzrazić w formie któraby jak najlepiej wyrażała każde. z nich. Unikając jakiejkolwiek estetyki osobistej, naginanej do różnych treści, daję taki skrót plastyczny i taką formę, jakie dla danego pomysłu treściowego najlepiej by pasowały. Stąd różny jest stopień odtworzenia motywu, zależnie od tego, na ile jego przedmiotowe, nieraz drugorzędne cechy, grają rolę w użytym skojarzeniu lub literalnym tłumaczeniu tekstu poetyckiego. Różna jest więc proporcja użytych elementów wyrazu. Czasem czuję potrzebę odwołania się do wszelkich skojarzeń o charakterze pojęciowym, literackim, jakie budzi dany motyw - wtedy motyw odtwarzam niemal fotograficznie. Czasem, odwrotnie, szukam wyrazu w rozbiciu logiki przedmiotu, albo w łamaniu logiki przestrzeni i światła. Staram się znaleźć sposoby interpretacji formalnej takie, aby w odtworzeniu sytuacyjnym motywów akcentować dowolnie ich ważność emocjonalną. Próbuję wydobyć z koloru lokalnego maximum wartości emocjonalnych i skojarzeń o charakterze symbolicznym, używając go tylko w pewnych parrach rysunku. Rysunki moje poświęcam wszystkim tym artystom, którym ciąży obowiązek zachowania swojej "indywidualności artystycznej" i swojego "poziomu artystycznego". Z własnej praktyki wiem, jakie spustoszenia w pracy twórczej wywołują tego typu nakazy chyba że wynikają z wewnętrznej potrzeby" (Andrzej Wróblewski Wstęp do katalogu rysunków moich, 1956).

W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl