Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Kompozycja abstrakcyjna- zielona, Kompozycja abstrakcyjna nr 46] na odwrociu: [Ryby]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Kompozycja abstrakcyjna- zielona, Kompozycja abstrakcyjna nr 46] na odwrociu: [Ryby]

akwarela/papier, 16,3 x 22,7 cm
napisy: p.g.: `46`, p.d.: `A Wróblewski`
napis p.d.: `1948` (ręką Marty Wróblewskiej, córki artysty)

Napisy ołówkiem naniosła matka artysty Krystyna Wróblewka (1904-1994) porządkując spuściznę po śmierci artysty

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna
WYSTAWIANY:
- 2002, Warszawa, Gorzów Wielkopolski, Olsztyn, Elbląg, Poznań; Gwasze, akwarele, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita; poz. 142 (wystawiona jako [Ryby])
LITERATURA:
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag: poz. 33 s. 58
OPINIE:
praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego
OPRAWA:
praca zamontowana w passe-partout i plecy wykonane z bezkwasowej tektury posiadającej atest

Obrazy abstrakcyjne Andrzeja Wróblewskiego można podzielić pod względem zastosowanych przez artystę formy wyrazu. Pierwsza grupa obejmuje prace zbudowane z prostokątów. W takich kompozycjach artysta całe powierzchnie płócien lub arkuszy dzieli, a następnie wypełnia kolorami: czerwienią, bielą, zielenią, granatem czy żółcieniem. Także z prostokątów Wróblewski buduje pejzaże architektoniczne, którym z racji dalekiego uproszczenia, braku przestrzeni bliżej jest do abstrakcji niże realistycznych widoków.
Drugi zespół to kompozycje tworzone z figur kolistych. Koła wypełnione barwą lub drobnymi podziałami wewnętrznej, migotliwej mozaiki, okręgi obwiedzione pulsującym konturem w pracach takich jak "Słońce i inne gwiazdy" czy "Niebo" reprezentują ciała niebieskie. Skoncentrowane, zamknięte bryły, poprzez umieszczenie w sieci wzajemnych relacji, zaczynają sprawiać wrażenie ruchu w pustej przestrzeni. Na oczach widza rozgrywa się dynamiczny spektakl stworzenia kosmicznego porządku.
W porównaniu z wymienionymi obrazami akwarela "Kompozycja abstrakcyjna - zielona, Kompozycja abstrakcyjna nr 46" z pewnością wyróżnia się większą statycznością układu. W geometryczną strukturę kwadratów wpisane są koła i okręgi. Niemniej jednak zasada budowy kompozycji jest wspólna dla wszystkich omawianych prac. Opiera się ona na kontraście figury i tła. Koło wypełnione zielonym kolorem stanowi możliwą do zidentyfikowania część przedstawienia, ale okrąg wykreślony zielonym konturem, jest wyodrębnionym fragmentem papierowego tła, na którym nic nie namalowano. Nie jest więc elementem przedstawienia, a raczej kompozycja powstaje w przewrotnej grze pomiędzy tworzeniem i pustką podłoża. Zastosowana metoda jest w tym przypadku wyjątkowo wyraźna, ponieważ mamy do czynienia z akwarelą wykonaną przy użyciu tylko jednego koloru. Podobne mniejsze akwarele i szkice abstrakcyjne znajdowały się, naklejone łącznie na kilku arkuszach sztywnego papieru, w tzw. Wielkiej tece, która prawdopodobnie była zaprezentowana na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki na przełomie 1948 i 1949 roku. Na tej wystawie Wróblewski zaprezentował po raz pierwszy swoje prace, w tym także słynny obraz zatytułowany "Treść uczuciowa rewolucji", który zawieszono w westybulu Pałacu Sztuki. Prostokąt płótna szczelnie wypełniają koła zamalowane intensywnymi kolorami, tłoczące się na tle wielobarwnej mozaiki.
Praca została zreprodukowana i umieszczona w portfolio zwierającym kilkadziesiąt czarno-białych zdjęć. Na reprodukcji tej widzimy, że w prawym dolnym rogu nie ma aktualnie widocznej "sygnatury", którą naniosła matka artysty, Krystyna Wróblewskiego (1904-1994), już po jego śmierci, porządkując spuściznę artystyczną syna. Brak tej sygnatury skłania do postawienia tezy, iż reprodukcję tę mógł wykonać sam Wróblewski (lub inny fotograf na jego zlecenia), a wspomniane portfolio jest rodzajem autorskiego albumu z najciekawszymi realizacjami malarskimi. W tymże albumie-portfolio znajdują się jeszcze inne prace wystawione na aukcji (poz.: 5, 6).

"Malarstwo jest tworzeniem tworów płaskich, tak, jak architektura, przestrzennych. Rzeźba jest architekturą. Wszelka przestrzenność lub bryłowatość w malarstwie jest fałszem. Malarstwo - to obrazy. Obrazy - to prostokąty, najdoskonalszy prostokąt - to kwadrat. Kwadrat na płaszczyźnie jest jedynym tworzywem malarza. Doszliśmy do programu artystycznego, wspólnego Piet Mondrianowi i Kazimierzowi Malewiczowi. Oto poglądy Malewicza (1913) rok: czystymi geometrycznymi pra-elementami malarstwa jest kwadrat z jego równowagą boków idących w dwóch różnych kierunkach, i koło, zamknięte w sobie. Pochodnymi są: krzyż i prostokąt."
Andrzej Wróblewski "Malarstwo absolutne"

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl