Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Kompozycja abstrakcyjna nr 59], około 1948 r.

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Kompozycja abstrakcyjna nr 59], około 1948 r.

akwarela, ołówek/papier, 16,5 x 22,5 cm
napisy ołówkiem ręką Krystyny Wróblewskiej p.g.: '59' oraz p.d.: 'A Wróblewski'

POCHODZENIE:
- zakup bezpośredni od spadkobierców artysty

LITERATURA:
- Andrzej Wróblewski, A. Michalak, Toruń 2003 (katalog wystawy monograficznej), s. 38 (il.)

Kiedy po dwóch latach od rozpoczęcia studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Andrzej Wróblewski wraz z grupą studentów wyjeżdża na pół roku do Holandii, rozpoczyna się nowy, niezwykle ciekawy okres w jego twórczości. Obcowanie ze sztuką Pieta Mondriana, członków grupy De Stijl oraz innych uznanych twórców sztuki nowoczesnej zaowocuje ukłonem w stronę sztuki abstrakcyjnej.
W jednym ze swoich pism powstałych w latach 1948-49 artysta pisze na temat malarstwa: „… Moje zadania jako malarza pojmuję w sposób następujący:
1. Staram się, żeby obraz działał jak najsilniej, to znaczy, żeby przyciągał wzrok i zmuszał patrzącego do określonych przeżyć.
2. Chciałbym, żeby obraz działał jednoznacznie, to znaczy, żeby sama treść przeżycia u widza była taka, o jaką mi chodziło i żeby była u różnych widzów jednakowa.
3. Stwarzam w sobie samym takie warunki psychiczne, aby wykonany obraz działał optymistycznie. Działanie takie posiada, w moim rozumieniu, obraz świadomie konstruowany z form o charakterze pozytywnym (formy geometryczne proste, pełne) i kolorycie silnym, złożonym z barw prostych. Dalej, optymistycznie działa obraz oparty na uogólniającym stosunku do rzeczywistości, kiedy obserwacje powstają jak pojęcia z tego, co jest wspólne poszczególnym zjawiskom – w przeciwieństwie do analitycznego, który szuka i wyraża to, co najbardziej przypadkowe i niepowtarzalne.
4. Ponieważ, organizując pracę, mogę dysponować zakres materiału obserwacyjnego – staram się czerpać go z najpospolitszego życia, wspólnego największej ilości ludzi. Pracuję więc nad najcodzienniejszymi zjawiskami (niebo, domy, ryby), najpopularniejszymi barwami, nad nastrojami najpotrzebniejszymi (poczucie siły, wesołość), wreszcie nad najbardziej podstawowymi formami”.
Obrazy abstrakcyjne Andrzeja Wróblewskiego można podzielić pod względem zastosowanych przez artystę form wyrazu. Pierwsza grupa obejmuje prace zbudowane z prostokątów. W takich kompozycjach artysta całe powierzchnie płócien lub arkuszy dzieli, a następnie wypełnia kolorami: czerwienią, bielą, zielenią, granatem czy żółcieniem. Także z prostokątów Wróblewski buduje pejzaże architektoniczne, którym z racji dalekiego uproszczenia, braku przestrzeni bliżej jest do abstrakcji niż realistycznych widoków.
Drugi zespół to kompozycje tworzone z figur kolistych. Koła wypełnione barwą lub drobnymi podziałami wewnętrznej, migotliwej mozaiki, okręgi obwiedzione pulsującym konturem w pracach takich jak „Słońce i inne gwiazdy” czy „Niebo” reprezentują ciała niebieskie. Skoncentrowane, zamknięte bryły, poprzez umieszczenie w sieci wzajemnych relacji, zaczynają sprawiać wrażenie ruchu w pustej przestrzeni. Na oczach widza rozgrywa się dynamiczny spektakl stworzenia kosmicznego porządku. Znakomitym przykładem tego typu ujęcia jest prezentowana w katalogu pozioma [Kompozycja abstrakcyjna nr 59].


W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl