Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | (Głowa dziewczynki) [Głowa dziewczynki nr 1027]

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

(Głowa dziewczynki) [Głowa dziewczynki nr 1027]

akwarela/papier, 29,5 x 21 cm
napisy: p.g.: `1027` ołówkiem, `1197` niebieskim długopisem, p.d.: `A Wróblewski`, p.d.: `Głowa dziewczynki` na odwrociu `212` w kółku.

Napisy ołówkiem naniosła matka artysty Krystyna Wróblewka (1904-1994) porządkując spuściznę po artyście po jego śmierci. Numer `1197` odnosi się do pozycji w katalogu pierwszej pośmiertnej wystawy w Pałacu Sztuki w Krakowie. Liczba `212` to pozycja z katalogowa z 1967 roku z Muzeum Narodowego w Poznaniu.

WYSTAWIANY:
- 1967 Poznań, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; poz. 212 s. 50
- 1968 Warszawa, Muzeum Narodowe; W 10 rocznicę śmierci Andrzeja Wróblewskiego; bez katalogu
- 1993 Katowice, Muzeum Śląskie; Andrzej Wróblewski 1927 - 1957 w ramach wystawy Matka i syn. poz. 56 bp
- 1995 Warszawa, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta; brak katalogu
- 1996 Kraków, Muzeum Narodowe, brak katalogu
- 2004 Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, Pałac Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie; Przekształcenia. Andrzej Wróblewski 1927 - 1957; poz. 20
- Andrzej Wróblewski. Wystawa pośmiertna. 1958; Spis prac niewystawionych, poz. 1135 s. 65
- Andrzej Wróblewski: 1927-1957. Katalog wystawy w 10 rocznicę śmierci, Poznań 1967, redakcja Irena Modelska, muzeum Narodowe w Poznaniu, 1967;
- Andrzej Wróblewski 1927 - 1957; oprac. Izabela Kania, Muzeum Śląskie, Katowice, 1993
LITERATURA:
- Przekształcenia. Andrzej Wróblewski 1956-57, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2004 - Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; reprodukcja poz.13 s.26
- Andrzej Wróblewski: 1927-1957. Katalog wystawy w 10 rocznicę śmierci, Poznań 1967, redakcja Irena Modelska, muzeum Narodowe w Poznaniu, 1967
OPINIE:
praca posiada certyfikat Fundacji Andrzeja Wróblewskiego
OPRAWA:
praca zamontowana w passe-partout i plecy wykonane z bezkwasowej tektury posiadającej atest

Wyobrażenie dziewczyny o ciemnych półdługich włosach na trwałe wpisało się jako jedno z charakterystycznych przedstawień dla później twórczości Wróblewskiego. W 1956 roku artysta odnotowuje malowanie obrazów przedstawiających Olę. Ową dziewczyną byłą Aleksandra Peterschein, po mężu Szuliga (17XII 1928 - 23 II 1992), która w drugie połowie lat pięćdziesiątych pracowała jako modelka na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pozowała także jej siostra Irena. Obie pochodziły z Wieliczki, z wielodzietnej rodziny. Prawdopodobnie, gdyby nie obrazy malowane przez Wróblewskiego, byłaby jedną z wielu anonimowych modelek pozujących na krakowskiej uczelni. W archiwum zachowały się dokładne wykazy modeli zawierające ilości godzin i wysokość wypłacanych honorariów. Wśród nich znajdujemy nazwisko bohaterki prezentowanej akwareli. Wróblewski zrealizował ten temat trzykrotnie w obrazach na płótnie, z których dwa wchodzą w skład kolekcji muzealnych. "Głowa modelki I" znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, zaś "Głowa modelki III" w Muzeum Śląskim w Katowicach. Poza wymienionymi obrazami Wróblewski malował Olę, co najmniej kilkanaście razy. Są to zarówno całospostaciowe przedstawienia, stojącej, opartej o stołek Aleksandry, jak i najczęstsze, ciasno kadrowane ujęcia portretowe. Do tej ostatniej grupy należy prezentowana praca, która od strony rozwiązań formalnych i poziomu artystycznego jest bez wątpienia najlepszą pracą przedstawiającą Aleksandrę Peterschein w zbiorach prywatnych.
"Swój rozwój artystyczny mógłbym scharakteryzować następująco: Na I i II roku ASP pracowałem w ramach dyscypliny postimpresjonistycznej. Później zetknąłem się z grupą abstrakcjonistów i brałem udział w Wystawie Sztuki Nowoczesnej, traktując ten kierunek dążeń artystycznych jako najbardziej marksistowski. Po wystawie zorientowałem się w sprzeczności swojej teorii z praktyką - reagowania ludzi na wystawie i zacząłem pracować nad realistycznym, tematycznym obrazem. Około pół roku malowałem prace wyraźnie surrealistyczne, które jednak przez swoją siłą oddziaływania pozostały dla mnie najżywotniejszym momentem mojej twórczości. Widząc olbrzymie braki w moich umiejętnościach malarskich, skoncentrowałem się na realistycznym studium i poprawnej, psychologicznie pogłębionej kompozycji. Ten okres poprzez IV i V rok ASP, trwa do dziś i wskutek braku czasu na stałe malowanie, nie wiem jak prędko będę mógł nawiązać do bardziej twórczych, skrótowych rozwiązań tematycznego obrazu. Co do pracy dydaktycznej: jest ona ściśle zależna od tego czy w danym okresie pracuję twórczo czy nie. Własna praca wzbogaca korektę i daje malarzowi wiarę w sens twórczości artystycznej wiarę, którą trzeba nieraz przekazać wahającym się studentom."
Andrzej Wróblewski

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl