Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WRÓBLEWSKI Andrzej | [Autoportret] na odwrociu [Para], około 1954 r.

Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

[Autoportret] na odwrociu [Para], około 1954 r.

olej, tempera/papier, 61 x 43 cm

POCHODZENIE:
- zakup bezpośredni od spadkobierców artysty
- kolekcja prywatna, Inowrocław

WYSTAWIANY:
- „Z cieniami wszedł w związki rodzinne” ... Andrzej Wróblewski (1927-1957), wystawa Galerii Krytyków Pokaz, Warszawa 2007
- Kolekcja Pakoska. Sztuka Polska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 27.04-1.09.2013
- Wróblewski według Wajdy, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 27.06-15.10.2015

LITERATURA:
- Anna Król, Katalog obrazów olejnych w Andrzej Wróblewski, red. Zofia Gołubiew, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 1998, s. 109, poz. 123, "Autoportret" olejny - obraz nie odnaleziony
- Andrzej Wróblewski, A. Michalak, Toruń 2003 (katalog wystawy monograficznej), s. 25 (il.), s.28 (il.), s.57 (il.), s.59 (il.)
- Przyczynek do dyskusji - jak stworzyć regionalną kolekcję „Znaki czasu”?, A. Michalak, Toruń 2006, s.6 (il.)
- Andrzej Wróblewski , Kolekcja Ludzie - czasy - dzieła, B. Banaś, Warszawa 2006, s. 2 (il.)
- „Z cieniami wszedł w związki rodzinne” ... Andrzej Wróblewski (1927-1957), katalog wystawy Glerii Krytyków Pokaz, Warszawa 2007, s. nlb. (il.)
- Kolekcja Pakoska. Sztuka polska, oprac. kat. A. Kroplewska-Gajewska, Toruń 2013, s. 66 (il.)
- Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), redakcja i koncepcja naukowa Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała, Warszawa 2014, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag; s. 409 - obraz nie odnaleziony, datowany za kalendarzykiem A. Wróblewskiego na 1954 rok - omówienie nieodnalezionego autoportretu wraz z reprodukcją notatek artysty

Pośród pamiątek zachowanych po Andrzeju Wróblewskim znajduje się przedmiot z pozoru bardzo prozaiczny: niewielkich rozmiarów kalendarzyk, który artysta prowadził w 1954 roku. Na kartach dotyczących drugiego i trzeciego tygodnia lipca znajduje się zapisana w poprzek karty informacja: ‘Mal: autoportret | moje buty’. Z dużym prawdopodobieństwem wzmianka o „Autoportrecie” dotyczy prezentowanej w naszym katalogu pracy.

Przez wiele lat omawiany obraz uchodził za zaginiony. Znana była jedynie praca znajdująca się po drugiej stronie arkusza: malowana
gwaszem „Para”. Z niewiadomych przyczyn „Autoportret” latami przykryty był warstwą białej, wodnej farby, która najprawdopodobniej została nałożona przez samego autora. Możemy domyślać się, że Wróblewski zamalował „Autoportret” celowo, paradoksalnie: użycie do zamalowania olejnej pracy łatwych do usunięcia farb wodnych musiało mieć na celu wolę zachowania obrazu.

Na tle kilku innych zachowanych autoportretów artysty prezentowana kompozycja odznacza się szczególnym realizmem. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na typ kadrowania, który przypomina nieco model fotografii portretowej. Kontekstem dla „Autoportretu” może być zdjęcie legitymacyjne Wróblewskiego zachowane z archiwum krakowskiej ASP. Artysta nie tylko ujęty jest na nim w podobny jak
na „Autoportrecie” sposób, ale jest również np. uczesany w podobny sposób. Barwne tło i wyraz twarzy z jakim mamy do czynienia na „Autoportrecie” sugerują jednak że praca ma charakter intymny i musiała powstać nie tylko oparciu o zdjęcie, ale również w wyniku pracy przed lustrem. Intensywny ładunek psychologiczny z jakim mamy do czynienia obcując z podobizną Wróblewskiego da się porównać z napięciem jakie znamy z „Autoportretu czerwonego”, czy „Autoportretu na żółtym tle” (oba w kolekcjach prywatnych). Warto przypomnieć w tym kontekście Jana Michalskiego, który pisał o ekspresji prac artysty: „Malowidła Wróblewskiego nie tylko są do oglądania. One także patrzą. (Nie potrafię tego wyjaśnić inaczej). Tajemnica! Zagadka. Wdziera się przez nie jakaś mglista teraźniejszość, jakaś nieprawdopodobnie (czy raczej – prawdopodobnie) zapośredniczona – rzeczywistość”.

Z inną, bardziej wyciszoną i melancholijną poetyką mamy do czynienia na rysunku znajdującym się na odwrociu. Wzrok postaci jest skierowany w dół, nieobecny; wyraz ich twarzy sugeruje zamyślenie. Figury o podobnej ekspresji zaludniają prace Wróblewskiego w 1956 i 1957 roku i prawdopodobnie w tym mniej więcej okresie powstała również „Para”. Co ciekawe, mocne kości policzkowe mężczyzny zdradzają analogie ze sposobem traktowania przez Wróblewskiego twarzy pojawiających się w jego malarstwie cyrkowców, ludzi-czaszek, czy wreszcie licznych portretów Zampana – bohatera słynnej „La Strady” Federico Felliniego. Chociaż „Para” nie jest portretem głównych postaci tego filmu (Zampana i Gelsominy), budzić może z nimi skojarzenia.

W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.

Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WRÓBLEWSKI Andrzej
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.

W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl