Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
URBANOWICZ Andrzej | Czarny kwadrat Marsa, 2005 r.

Andrzej URBANOWICZ (1938 Wilno - 2011 Szklarska Poręba)

Czarny kwadrat Marsa, 2005 r.

akryl, relief/płyta, 70 x 70 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ URBANOWICZ | CZARNY KWADRAT MARSA | NUMEROWANY 2005'

Adam Sobota we wstępie do katalogu wystawy Andrzeja Urbanowicza, która odbyła się w BWA w Jeleniej Górze, tak opisywał serię "Kwadraty magiczne", do której należy praca prezentowana na naszej aukcji: "Są to kompozycje, utrzymane w ujednoliconej tonacji barwnej, złożone z pewnej ilości wycinanych z kartonu kwadratów, które są naklejane w kilku rzędach na płaszczyźnie. Dodatkowe ciągi kwadratów powstają poprzez naklejanie na siebie egzemplarzy o coraz mniejszych rozmiarach, na podobieństwo piramidy. Całość jest więc za każdym razem reliefem, który może być odbierany jako estetyczna kompozycja w typie abstrakcji geometrycznej. Ma ona jednak zakodowany w sobie określony porządek, który został nazwany magicznym, ponieważ relacje liczbowe (wynikające z liczby kwadratów w układach poziomych i pionowych oraz ze stosunków różnych wartości wobec siebie) tworzą tam pewien system wyposażony w specjalne znaczenia. Znaczenia te są częścią wielowiekowej tradycji ezoterycznej obecnej w Europie m.in. w takich systemach filozoficzno-religijnych jak gnostycyzm, kabała czy hermetyzm, a równolegle podobne wątki istniały w kulturach Indii, Dalekiego Wschodu czy islamu" (Adam Sobota, Magia symbolu, wstęp do wystawy "Andrzej Urbanowicz", BWA, Jelenia Góra , 12.07.-10.08.2002).

Praca "Czarny kwadrat Marsa" z 2005 roku stanowi szczególne połączenie fascynacji artysty powojenną awangardą, op-artem, abstrakcją geometryczną i metafizycznymi zainteresowaniami śląskiej grupy Oneiron, którą artysta współtworzył w latach 60. i 70. Na kompozycję składają się równomiernie rozmieszczone kubiki - niektóre z nich zostały zredukowane jedynie do płaskich kwadratów, inne przyjmują formę piramid schodkowych lub zikkuratów. Formom tym wielokrotnie przypisywano magiczne znaczenia, wykorzystanie ich w "Czarnym kwadracie Marsa" stanowi więc wynikową okultystycznych fascynacji artysty. Powstanie Oneironu związane jest z kontestacją proklamowanego w 1949 roku socrealizmu, a także rozwojem kontrkultury i zwrotem w stronę śląskich tradycji ludowych.

Według Adama Soboty "Kwadraty magiczne", poprzez uabstrakcyjnienie formy, nawiązują wprost do źródła takich magicznych operacji, jakim w kulturze śródziemnomorskiej był system Pitagorasa, a charakterystyczne dla Andrzeja Urbanowicza są symboliczne formy, znaki czy sentencje zapożyczone z tradycji różnych kultur, także z systemów wiedzy tajemnej.

Kwadraty magiczne są znane od starożytności. Są nimi nazywane kwadraty podzielone na mniejsze kwadraty-pola z liczbami, których suma liczona w kierunku pionowym, poziomym lub po przekątnych jest taka sama. Są one uznawane za talizmany chroniące od złych wpły-wów. Symbolizują harmonię wszechświata i skończoności, całości i pełni. W "Słowniku sym-boli" J.E. Cirlot twierdzi, że "kwadrat jest wyrazem czwórni, tj. połączenia i regularnego upo-rządkowania czterech elementów, stąd odpowiada symbolice liczby cztery oraz czwórpodzia-łom wszelkich procesów. Jego charakter statyczny i surowy (z punktu widzenia psychologii formy) tłumaczy częste używanie go do oznaczania, organizacji i konstrukcji". W magii obec-nej od tysiącleci w zachodnim świecie każdej planecie odpowiada kwadrat magiczny o innej liczbie pól. Dla Marsa jest to liczba 25 (za: andrzejurbanowicz-blog.tumblr.com).

Jednak jak wskazuje Adam Sobota: "Poprzez swoje obrazy Andrzej Urbanowicz stara się nas przekonać, że to, co istotne, może stać się przedmiotem komunikatu tylko poprzez symbol. Poznając te dzieła możemy jednak dojść do wniosku, że istotność, o której stara się mówić artysta, nie jest jakąś szczególną treścią symbolu, wyrażaną pojęciowo, ale może być jedynie odczuta dzięki intensywności jego oddziaływania. Przekroczenie normy co do ustalonego historycznie funkcjonowania jakiegoś symbolu, a także nadanie mu maksymalnej ekspresji, sprawia że punktem odniesienia może stać się to, co przekracza wszystkie dające się pomyśleć znaczenia. Takie wnioski nasuwają się po przeglądzie całej twórczości tego artysty, od początku lat sześćdziesiątych do dzisiaj" (Adam Sobota, Magia symbolu, wstęp do wystawy "Andrzej Urbanowicz", BWA, Jelenia Góra , 12.07.-10.08.2002).
Studiował w ASP w Krakowie i Katowicach, dyplom otrzymał w 1962 roku. Był w latach 1967-68 członkiem grupy artystycznej Arkat i w 1967 współzałożycielem grupy artystycznej Onerion. W okresie 1967-70 prowadził galerie i organizował spotkania teoretyczne. W latach 1978-91 przebywał w Stanach Zjednoczonych, dokąd wyjechał na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. W 1991 roku artysta brał udział w wystawie "Jesteśmy" w warszawskiej Zachęcie, zaś w 1992 roku odbyła się wystawa retrospektywna jego prac w BWA w Katowicach. Zajmujmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką, scenografią, instalacją.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
URBANOWICZ Andrzej
Urodził się w 1938 w Wilnie. Studiował na ASP w Krakowie i Katowicach. Dyplom otrzymał w 1962. Był członkiem grupy ARKAT. Wraz z Urszula Broll, Antonim Halorem, Zygmuntem Stuchlikiem, Andrzejem Urbanowiczem i Henrykiem Wańkiem spotykają się w Katowicach, aby dyskutować i rozważać problemy ich nurtujące, a także realizować wspólne przedsięwzięcia artystyczne. 1967 Osoby te zawiązały "Tajną Kronikę Grupy Pięciu Osób", zwaną później "Ligą Spostrzeżeń Duchowych" lub kręgiem ONEIRON. Założyciel na przełomie lat 60/70 galerii "Katowice". Organizator trzech "Katowickich Spotkań Twórców i Teoretyków Sztuki". Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Zajmuje się malarstwem, grafiką, jest autorem aranżacji przestrzennych, realizuje działania para teatralne. Eseista, krytyk. Mieszka i pracuje w Katowicach.
Ważniejsze wystawy: 1963 - pierwsza wystawa indywidualna w Galerii Sztuki Nowoczesnej (Krzywe Koło) w Warszawie; 1992 - wystawa retrospektywna (1962-1992) w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach.
W 1993 powołał Ośrodek Edukacji Kulturą "Hermaion" ; w 1996 założył Teatr "ONEIRON 3"; jego działalność inauguruje widowisko-performance "Krotochwila".
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl