Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU

Andreas STECH (1635 Słupsk - 1697 Gdańsk)

Pokłon Trzech Króli, około 1675

olej na płótnie dublowanym, 164 x 116 cm
sygnowany p.d.: "Andr Stech Fec."

Publikowany: Katalog wystawy Aurea porta Rzeczypospolitej. Sztuka gdańska od XV do XVIII wieku, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 1997.

z ekspertyzay Teresy Grzybkowskiej:
Obraz powstał, jak można sądzić, około 1675 roku, kiedy to artysta zyskiwał najwięcej zamówień na obrazy ołtarzowe. Prawie wszystkie przypadły na lata1670-1675. Pó¼niej tego typu dzieła zlecał uczniom, sam wykonując tylko korekty.
Pokłon Trzech Króli należy do najlepszych płócien religijnych Stecha.
Bliski w kompozycji i egzotycznym sztafażu świetnemu obrazowi Chrzest dworzanina królowej Kandaki przez św. Filipa. Stech zręcznie operuje tu repertuarem form zaczerpniętych ze sztuki flamandzkiej, zwłaszcza twórczości Rubensa. Właśnie ze względu na te zalety obraz (jako wówczas nieznany nauce) opublikowałam w eseju poświęconym malarstwu gdańskiemu w I tomie katalogu wystawy zorganizowanej w 1997 roku w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Pokłon Trzech Króli stanowi wręcz podręcznikowy przykład religijnego obrazu Stecha w typie takich, jakie malował dla Pelplina. Kompozycja omawianego dzieła, poszczególne postacie, rekwizyty, wreszcie nastrój zbliża je do tych właśnie płócien. Zwłaszcza należy tu wymienić Wyznanie wiary św. Maurycego, Chrzest dworzanina królowej Kandaki przez św. Filipa. Typ fizjonomiczny Marii jest tożsamy z tą postacią w obrazie Świętej Róży z Limy w dominikańskim kościele św. Mikołaja w Gdańsku. Wiele figur biorących udział w Męczeństwie św. Andrzeja oraz w malowidle w pelplińskim kościele noszącym tytuł Sambor II ofiarowuje cystersom Pogódki. Dominacja czerwieni, błękitów, lekko zamglony drugi plan - to cechy znamienne dla stechowskiej gamy barwnej i operowania przestrzenią.
Stech był najwybitniejszym malarzem 2. połowy XVII wieku pracującym w Gdańsku. Pierwsze nauki malarskie pobierał w pracowni ojca - Henryka, a po jego śmierci w 1653 r. uzupełniał u Adolfa Boya. Ożeniony w 1658 r. z córką swego mistrza, wkrótce przejął jego warsztat; kroniki podają, że w 1662 został przyjęty do gdańskiego cechu malarzy. Tworzył głównie na zamówienie cystersów do ich kościołów w Oliwie i Pelplinie, jak i dla katolickich świątyń w samym Gdańsku. Sławę zyskał jako portrecista gdańskiego patrycjatu. Artysta potrafił nadać odrębny wyraz również malowanym przez siebie obrazom religijnym. Malował również weduty, martwe natury, współtworzył koncepcję cyklu malowideł w krużgankach pelplińskich, był też autorem ilustracji do dzieł Jana Heweliusza. W jego twórczości, szczególnie zaś w portretach, widoczna jest znajomość osiągnięć sztuki holenderskiej, natomiast kolorystyka jego płócien pozwala przypuszczać, że nieobce mu były wzory wielkiego malarstwa włoskiego.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl