Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred | WILK W ZIMOWĄ NOC, po 1900

Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

WILK W ZIMOWĄ NOC, po 1900

inne tytuły: SAMOTNIK (Einsiedler), W OCZEKIWANIU (Auf der Lauer) NOC ZIMOWA NA LITWIE (Eine Winternacht in Litauen)
olej, płótno (dublaż)
117,6 x 152,5 cm
sygn. l.d.: A Wierusz-Kowalski

Historia: własność prywatna w Niemczech; w 1926 r. wystawiony na aukcji w Wiedniu (wspólna aukcja antykwariatów C.J. (Alfreda) Wawry i Alberta Wernera; cena wyjściowa 10.000 szylingów).

Obraz jest przedmiotem opracowania - ekspertyzy autorstwa pani Elizy Ptaszyńskiej, kustosza Muzeum Okręgowego w Suwałkach, znakomitej znawczyni twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego, autorki licznych publikacji i książek o artyście. Poniższa nota została zredagowana w oparciu o ten tekst.

Alfred Wierusz-Kowalski swoistym znakiem swojej twórczości uczynił wilka-samotnika przedstawionego na tle śnieżnego krajobrazu. Po ten motyw sięgał wielokrotnie, aranżując go w różnych konfiguracjach i eksplorując zarówno jego walory estetyczne, jak i wartości treściowe. Tłem pejzażowym były tu zakola rzeki, leśne polany bądź otwarta przestrzeń z ciemną linią lasu na horyzoncie. Bohaterem zaś - czatujący wśród nocy basior, odrzucony przez watahę samotnik lub przewodnik pędzącej zgrai. To właśnie sceny z wilkami przyniosły artyście najwyższe wyróżnienia. Obraz W lutym. Zima na Litwie, (olej, płótno, 91 x 155 cm) przedstawiający watahę i odrzuconego pobratymca, został nagrodzony złotym medalem na międzynarodowej wystawie w Glaspalast w Monachium w 1892 roku, a dzieło to zostało zakupione do bawarskich zbiorów malarstwa prezentowanych w Nowej Pinakotece. Samotne wilki w nocy (olej, płótno, 74 x 104 cm) stojące nad ośnieżonym zakolem rzeki, otrzymały złoty medal na paryskim salonie w 1910 roku. Z kolei Rabuś - wilk stojący nad wąską rzeką, płynącą przez zaśnieżone pustkowie - to obraz, który stał się ikoną w zbiorowej wyobraźni Amerykanów, powielany w tysiącach reprodukcji.

Jednak wszystkie te dzieła - urodą malarską, rozwiązaniami kompozycyjnymi i rozmiarami - przewyższa prezentowany Wilk w zimową noc, obraz znany także p.t. Samotnik (Einsiedler), W oczekiwaniu (Auf der Lauer) lub Noc zimowa na Litwie (Eine Winternacht in Litauen), kolejna wersja motywu wilka. Pokryty śniegiem krajobraz, zasypane chaty, ślady zwierzęcych łap na puszystej bieli dały artyście szerokie możliwości wykazania się talentem kolorystycznym. Delikatność tonalnego zróżnicowania barw pozwoliła na zachowanie bieli śnieżnego puchu. Mieni się on wieloma kolorami. Wilcze ślady, tak jak i pokryte bielą gałęzie nielicznej roślinności podkreślają dziewiczość śniegu. Dynamikę kompozycji wytycza linia diagonali dzieląca obraz na dwie nierówne partie - jedną, z sylwetką zwierzęcia i drugą, z ukrytą u stóp wzniesienia wsią.

Zabiegiem charakterystycznym dla Wierusza-Kowalskiego jest także umiejscowienie akcji w chwili przełamania nocy i dnia, zabieg, który pozwalał na nasycenie kompozycji szczególnym nastrojem niepewności, niestałości, przechodzenia pomiędzy aktywnością a spoczynkiem.

Kompozycja oparta jest na zrównoważeniu stylistycznych i symbolicznych przeciwności: - piękna i surowości krajobrazu; - wilka jako ikony zagrożenia i ciepłego światła w oknach chat jako symbolu bezpieczeństwa; - bezruchu drapieżnika i tropów na śniegu, jako śladów jego aktywności. Chłód bieli i błękitu nieba równoważą złociste bliki w oknach chat oraz nasycony, zróżnicowany tonalnie brąz sierści wilka. Łagodną linię opadającego ku prawej stoku wzgórza wyrównuje nieznacznie wznosząca się ku lewej stronie linia horyzontu, a obie spina sylwetka zwierzęcia. Monotonii rozległego, niemal pustego, zasypanego śniegiem krajobrazu zapobiega uśpiona w dole wieś i kilka kęp suchej roślinności.

Dzięki zastosowaniu tych - formalnych i znaczeniowych rozwiązań - stworzył artysta przemyślaną kompozycję, która zachwycając walorami estetycznymi, jednocześnie porusza odbiorcę wewnętrznie, stanowiąc swoiste, „mieszczańskie“, bezpieczne katharsis. Potencjalne zagrożenie nie budzi strachu.

Wilka w zimową noc można bez wahania zaliczyć do grupy najlepszych, muzealnej klasy obrazów Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Mistrzowska kompozycja, zharmonizowana kolorystyka, pełen napięcia nastrój czynią zeń dzieło o najwyższej wartości artystycznej, dzieło prezentujące wszelkie cechy malarskiego warsztatu artysty z dojrzałego okresu jego twórczości, a więc zdecydowany, swobodny i szeroki dukt pędzla, subtelne, pełne wyczucia operowanie światłem i barwą, doskonały rysunek, znajomość anatomii i psychiki zwierzęcia oraz umiejętność budowania sugestywnego nastroju. Wilk w nocy zasługuje na czołowe miejsce w najlepszej muzealnej lub prywatnej kolekcji.

Obraz był reprodukowany, m.in. w:
- „Die Gartenlaube - Illustriertes Familienblatt“, 1906, nr 2, il. na s. 45 [reprodukcja drzeworytnicza; rytował H. Gedan];
- Gemälde und Antiquiten. Versteigerung einer Sammlung von Alt-Wiener, Meissener und anderem Porzellan, Gläsern, Arbeiten aus Silber, Möbeln und verschiedenem Kunstgewerbe, Gemälden moderner und alter Meister: aus dem Besitz eines tschecho-slowakischen Grossindustriellen; 286 Kunstauktion von C.J. Wawra gemeinsam mit Albert Werner, Wien; Ausstellung /.../ Versteigerung /.../ Donnerstag, den 6. Mai und die darauffolgenden Tage (Katalog Nr. 286); Editor C. J. Wawra, Wien. 1926, s. 47, nr kat. 556, tabl. XXIII [cena 10.000 szylingów].

Obraz zyskał tak dużą popularność, że Wierusz-Kowalski malował jego pomniejszone repliki. Reprodukowany w prasie i na pocztówkach stał się niejako „wizytówką“ artysty.
W ostatnich latach posłużył nawet za wzór na srebrną okolicznościową monetę z serii „Polscy malarze XIX/XX wieku“. Moneta - o nominale 20 zł - wyemitowana została przez Narodowy Bank Polski w lipcu 2015 roku.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred

Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl