olej, płótno, 72,5 x 118,8 sygn. p. d.: A. Wierusz Kowalski; na rewersie naklejka z wystawy w Muzeum Okręgowym w Radomiu z roku 1999 kat. B - M poz. 205 s.154
Cieszący się największą, obok J. Brandta, popularnością członek polskiej "kolonii artystycznej" w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R. Hadziewicza, A. Kamińskiego i W. Gersona doskonalił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę w pracowniach A. Wagnera i J. Brandta. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, Wierusz-Kowalski został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Dla dojrzałej twórczości artysty z lat 80. i 90. znamienna stała się tematyka obejmująca sceny myśliwskie, rodzajowe epizody kresowo-stepowe, motywy czerkieskie i arabskie, oraz powracające w jego malarstwie wielokrotnie motywy sanny i kuligów. Prezentowane dzieło podejmuje temat weselnego orszaku w krakowskich strojach ludowych. temat, który został przez artystę opracowywany w kilku wersjach. Cechujące obraz warsztatowa perfekcja, znakomita aranżacja sceny, trafne uchwycenie nastroju pejzażu to wyróżniki znamienne dla malarstwa artysty. Obraz reprodukowany jest w książce S. Krzysztofowicz-Kozakowskiej "Historia malarstwa polskiego" (Kraków 2000, s. 212) i w "Encyklopedii powszechnej" (Kraków: Kluszczyński 2002); prezentowany był na wystawie "Józef Brandt uczniowie i przyjaciele" w Muzem im. J. Malczewskiego w Radomiu (1998-1999).
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl