Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred | W drodze na jarmark

Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

W drodze na jarmark

olej/płótno, 21,5 x 47,5 cm
sygnowany l.d.: 'A. Wierusz-Kowalski'
na odwrociu nalepki z numerami oraz numer depozytowy Muzeum Śląskiego w Katowicach: 'MŚK/dep./1309/SzM'

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny Arnold, Frankfurt nad Menem, czerwiec 2009
- dom aukcyjny Agra-Art, październik 2009
- Muzeum Śląskie w Katowicach, depozyt
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- Eliza Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, 1849-1915, Warszawa 2011, s. 288, il. XVII


Wizję świata na obrazach Alfreda Wierusza-Kowalskiego budują liryczne widoki polskiego zaścianka oraz sceny z życia prowincji. Twórca, spędziwszy dzieciństwo w Suwałkach, trwale uformował swój język malarskiej wypowiedzi i poruszał się w ściśle wytyczonym repertuarze motywów. W czasie pobytu w rodzinnym mieście, a potem w Kaliszu pobierał lekcje rysunku, stanowiące pierwszy krok na drodze kształcenia artystycznego. Jako 19-latek uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Owa szkoła stała się dla wielu początkiem kariery i zapewniała możliwość ćwiczenia solidnego warsztatu, opartego na klasycznym rysunku z rzeźby i modela. W 1871 Wierusz-Kowalski wyjechał do Drezna, wówczas liczącego się ośrodka artystycznego z bogatymi zbiorami dzieł dawnych i renomowaną uczelnią. Następnie krótko przebywał w Pradze, aby w 1873 dotrzeć do Monachium, nazywanego w epoce Atenami nad Izarą. Miasto słynęło z akademii oraz bogatego życia artystycznego. U progu XIX wieku, obok Paryża, było bodaj najważniejszym ośrodkiem przemian w sztuce nowoczesnej. Przybywszy do Monachium, Wierusz-Kowalski począł kształcić się właśnie na akademii w tym mieście u Alexandra Wagnera, aby następnie przejść do prywatnej pracowni Józefa Brandta i zwrócić się ku grupie malarzy skupionych wokół niego. Brandt jednoczył tamtejszą polską kolonię artystyczną, a horyzont poszukiwań jej członków wyznaczał jego wysoce realistyczny styl. W liberalnym środowisku Aten nad Izarą silnie rozwijał się pejzaż, skądinąd sytuowany nisko w akademickiej hierarchii tematów, która promowała przedstawienia idealistyczne, oparte na klasycznym kanonie piękna. Dla wielu twórców, co dostrzegała niemiecka krytyka sztuki, krajobraz stawał się środkiem ekspresji melancholijnej "polskiej duszy" oraz pozwalał przemycać w obszar malarstwa treści patriotyczne. Świetny przykład tego rodzaju działania stanowią prace Maksymiliana Gierymskiego, w których podejmował temat powstania 1863 roku. Wierusz-Kowalski, osiadłszy na stałe w Bawarii, szybko zyskał popularność jako malarz polskiej prowincji. Choć w istocie posługiwał się akademickim warsztatem, osiągał w swoich pracach wrażenie realizmu. Częstokroć wymyślane przez niego scenki nie niosły wizji rzeczywistości uchwyconej w jej prozaicznym i niemalowniczym wymiarze, lecz były barwnym, lirycznym, wykoncypowanym obrazem folkloru Europy Wschodniej. Tym samym, paradoksalnie, twórczości artysty było bliżej do akademickich, narracyjnych dzieł niż radykalnego realistycznego malarstwa spod znaku Gustave’a Courbeta. W tym przypadku należy mówić o akademickim realizmie czy naturalizmie, a może wręcz orientalizmie. Autor bowiem prezentował ściśle określoną wizję Wschodu - jako miejsca odległego, nieco idyllicznego, może wręcz dzikiego, bez cienia krytyki społecznej, czym uwodził widza z Zachodu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred

Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl