olej, płótno, 47 x 58.5 cm Sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Na płótnie napis na płótnie: "Podpisana Maria Wierusz Kowalska synowa ś.p. Alfreda Wierusz Kowalskiego/ stwierdzam, że obraz ten jest autentyczną pracą tego ostatniego i pozosta / wał w spadku w naszej rodzinie. Wystawiany był na pośmiernej wysta / wie dzieł ś.p. Alfreda Wierusza Kowalskiego w Munchen w r. 1917 i reprodukowa=/ ny w katalogu tejże wystawy Hugo Helbinga, tablica XII. Nr 16./ Maria Wierusz Kowalska". Niżej: "Nr Repertorium: 3615/1942. Stwierdzam, że znana mi osobiście p. Maria Wierusz Kowalska, zamieszkała w Krakowie ul. Mogilska L. 49/ powyższe oświadczenie wobec mnie własnoręcznie pod / pisała. W Kra[kowie] dnia trzeciego grudnia roku tysiąc dziewięćset/ czterdzi[estego] drugiego - (3.XII.1942) - / Emil Stąpar/ notariusz". Obok okrągła pieczęć. Obok naklejona kartka z ekspertyzą profesora Feliksa Kopery (z dn. 4.XII.1942 r.)poświadczająca autorstwo A. Wierusza Kowalskiego.
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl