Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred | Trojka na piaszczystej drodze

Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Trojka na piaszczystej drodze

olej/płótno, 85 x 150 cm
sygnowany p.d.: `Alf. Wierusz Kowalski`

LITERATURA:
Eliza Ptaszyńska, Alfred Wierusz Kowalski 1849 - 1915, Warszawa 2011, il. barwna nr XX oraz opisany s. 58

POCHODZENIE:
- obraz został ofiarowany przez artystę rzeźbiarzowi Josefowi Vaclavowi Myslbekowi (1842 - 1922) (w posiadaniu rodziny rzeźbiarza do lat 90. XX w.)
- kolekcja prywatna

WYSTAWIANY:
Od 29.04.2013 do 10. 2014 roku na galerii stałej w Muzeum Okręgowym w Suwałkach

Alfred Wierusz - Kowalski urodził się w 1849 w Suwałkach, zmarł w 1915 roku w Monachium, jest jednym z najważniejszych polskich malarzy monachijczyków. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w 1865 roku w warszawskiej Klasie Rysunkowej, gdzie uczył się pod kierunkiem Rafała Hadziewicza, Aleksandra Kamińskiego i Wojciecha Gersona. Studia kontynuował w akademii w Dreźnie, dokąd wyjechał w 1871 r. oraz w Pradze - w 1872 r. 18. X. 1873 roku zapisał się do akademii monachijskiej (Malschule) i studiował pod kierunkiem Aleksandra Wagnera, a w roku 1874 przeniósł się do pracowni Józefa Brandta. Wystawiał w Glaspalast, gdzie na wystawach międzynarodowych w 1883 roku zdobył medal drugiej, a w 1892 roku pierwszej klasy. Był aktywnym uczestnikiem życia polskiej społeczności artystycznej przebywającej w Monachium, m. in. wraz z Józefem Brandtem i Władysławem Czachórskim przewodniczył towarzystwu wspólnej pomocy dla popierania młodych artystów powołanego przez środowisko polskie w 1894 roku. W 1890 roku otrzymał tytuł honorowego członka Akademii Monachijskiej. Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych, przede wszystkim w Monachium, Berlinie i Wiedniu, gdzie w 1894 roku zdobył złoty medal. Swoje prace prezentował także na wystawach krajowych, m.in. w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie zorganizowano wystawy indywidualne malarza w 1892 i 1908 roku oraz w TPSP w Krakowie w latach 1893, 1895- 96 i 1898 - 1900, a także w Salonie Aleksandra Krywulta. Obrazy malarza znajdują się m. in. w Nowej Pinakotece w Monachium, w muzeach w Dreźnie, Królewcu, Antwerpii, Berlinie i w Stanach Zjednoczonych.
Obraz "Trojka na piaszczystej drodze" to radosna, pełna życia scenka rodzajowa rozgrywająca się na wiejskiej drodze. Rozbawiona para młodych ludzi siedzi na wozie zaprzężonym w trzy konie. Zatrzymali się na chwilę, aby minął ich pędzący z naprzeciwka inny wóz wzbijający w górę tumany białego kurzu. Całość utrzymana jest w stonowanej, jasnej kolorystyce, tak lubianej przez Wierusza. Niezwykle interesująca jest historia tego obrazu - podarunku dla wybitnego czeskiego rzeźbiarza, Josefa Vaclava Myslbeka (1842-1922). Alfred Wierusz-Kowalski poznał Myslbeka w Pradze w grudniu 1871 roku. Malarz zdecydował się na dłuższy pobyt w Pradze, po rozczarowaniu jakie przyniósł mu poziom nauczania w akademii w Dreźnie. Swoją praską pracownię wynajął w Ringhoffer przy ulicy Mariańskiej (Opletova). Bardzo szybko pracownia ta stała się miejscem spotkań i dyskusji licznego grona przyszłych świetnych artystów, do którego należeli - Frantisek Zenistek, Vaclav Brozik, Frantisek Knobloch, Joseph Myslbek, Mikolas Ales, Antonin Chittussi. Tworzyli towarzysko-artystyczną grupę Archa i na znak łączących ich więzi, obdarowywali się swoimi dziełami. Podarowany przez Wierusz-Kowalskiego obraz "Trojka na piaszczystej drodze" przekazywany był w rodzinie Myslbeków z pokolenia na pokolenie do końca lat 90. XX wieku.
"Alfred Wierusz-Kowalski bardzo szybko osiągnął popularność na monachijskim rynku sztuki jako malarz polskiego obyczaju i życia polskiej prowincji - małych miasteczek, wsi, szlacheckich dworków. Bogatym źródłem inspiracji dla rodzajowych obrazów artysty, zwłaszcza we wczesnym okresie twórczości, była daleka podróż, którą w dzieciństwie odbył wraz z rodzicami w związku z przeprowadzką z Suwałk w okolice Kalisza. Oglądany wówczas - i utrwalany w szkicowniku szesnastoletniego chłopca - rozległy, płaski krajobraz Suwalszczyzny, zakurzone, piaszczyste gościńce, przydrożne karczmy, stacje pocztowe i wiejskie zagrody, załadowane dobytkiem wozy, chłopskie furmanki czy bryczki, rozgrywające się w tej scenerii przeprawy przez rzeki czy rozmaite przygody podróżnych dalekim echem powróciły w jego obrazach z lat 70." (Ewa Micke-Broniarek, Muzeum Narodowe w Warszawie, grudzień 2004, www.culture.pl )

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred

Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)

Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl