a. Szkice do przedstawień zaprzęgów, jeźdźców i koni (rysunki znajdują się po obu stronach kartki) ołówek, papier; 12 x 22 cm w świetle passe-partout; sygnowany po lewej stronie u dołu: A W K
b. Szkic do przedstawienia dwóch jeźdźców (na odwrocie szkice koni i twarzy ludzkich) ołówek, papier; 18,4 x 26,4 cm w świetle passe-partout;
c. Szkice do przedstawienia zaprzęgu i postaci ludzkich (rysunek dwustronny) ołówek, papier; 11 x 16,5 cm w świetle passe-partout;
Alfred Wierusz-Kowalski po początkowej nauce malarstwa między innymi w Warszawie osiadł w 1873 roku w Monachium. Przez rok uczył się w akademii u Wagnera, poczym przeniósł się do pracowni J. Brandta. Bardzo wcześnie zwrócił na siebie uwagę publiczności prezentując barwne sceny z polowań, jarmarków, zimowe pejzaże, pełne fantazji obyczaje polskiej szlachty i polskiej wsi. Po 1903 roku, po podróży do Afryki, pojawiły się w jego malarstwie nowe tematy. Wakacje często spędzał w Polsce, chętnie pomagał młodym malarzom wyjeżdżającym za granicę. W 1890 roku otrzymał tytuł honorowego profesora akademii monachijskiej. Jego obrazy trafiły między innymi do monachijskiej Pinakoteki i do Galerii Drezdeńskiej. Olbrzymie powodzenie jakim cieszyła się jego twórczość wpływała czasami na chęć oferowania coraz śpieszniej malowanych obrazów. To sprawiało, że jego talent jest dzisiaj oceniany jako bardzo nierówny, chociaż był to przede wszystkim malarz o olbrzymich możliwościach warsztatowych i bogatej wyobraźni artystycznej.
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl