Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred | Rekwizycja, 1875 r.

Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Rekwizycja, 1875 r.

olej, płótno, 58,5 × 79,5 cm
sygn., dat. i opisany l. d.: 18 Alfred. W. Kowalski 75 Monachium

Reprodukowany:
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 52
– „Tygodnik Ilustrowany”, 1876, t. 34 (893), połr. II, s. 292 (reprodukcja drzeworytu na podstawie obrazu, sygn. i dat. na płycie w p. d.: Alfred Wierusz Kowalski 75; opisana u dołu: Rekwizycya. Kopia obrazu Alfreda Kowalskiego w Monachium)
Wzmiankowany:
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 24
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski 1849–1915, Warszawa 2011, s. 87
Proweniencja:
– prywatna kolekcja, Stany Zjednoczone (Kalifornia)
– prywatna kolekcja, Europa
Ekspertyza Elizy Ptaszyńskiej, kustosz Muzeum Okręgowego w Suwałkach

„Narzekano wprawdzie głośno na "rekwizycje" i rzeczywiście było o co, do każdej bowiem wsi, do każdego miasteczka przychodziły listy komendantów z rozkazem dostawienia wielkich ilości zboża, chleba, soli, bydła, pieniędzy, i często owe rozkazy przechodziły możność, zwłaszcza że gdy wyczerpano jedne zapasy, żądano drugich; kto zaś nie płacił, temu przysyłano egzekucję, która w trójnasób tyle brała.”
Henryk Sienkiewicz, Potop

Oferowany w katalogu obraz jest jednym z pierwszych dzieł, powstałych we wczesnym okresie monachijskim z życia artysty - wysoko ocenianych przez historyków sztuki. Jak pisał Andrzej Ryszkiewicz: „Najciekawiej w wielkim dorobku Wierusza Kowalskiego rysują się kompozycje najwcześniejsze, powstałe w orbicie malarskich doświadczeń Maksa Gierymskiego i Brandta, włączające się w warszawsko-monachijski nurt małomiasteczkowego realizmu i rodzajowości.” 
(A. Ryszkiewicz, Malarstwo polskie. Romantyzm, Historyzm, Realizm, Warszawa 1989, s. 324). Prace te znane są przeważnie z drzeworytniczych reprodukcji, które ukazywały się w polskiej prasie. Tak było w przypadku Rekwizycji, która jeszcze do niedawna była kojarzona jedynie z reprodukcji opublikowanej na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” w 1876 r., do czasu jej odkrycia w prywatnej kolekcji w Stanach Zjednoczonych (zob.: „Tygodnik Ilustrowany”, 1876, t. 34 (893), półr. II, s. 292). W momencie powstawania dzieła malarz posiadał już własną pracownię oraz miał już za sobą około roczny pobyt w Akademii Sztuk Pięknych. Był także świeżo po malarskich studiach w prywatnym atelier Józefa Brandta, pod którego wpływem pozostawał i z którym łączyły go do końca życia życzliwe stosunki. Przedstawiony temat ikonograficzny był inspirowany utworami literackimi, nawiązując do kultury sarmackiej, na co wskazują kostiumy ukazanych postaci. W Rekwizycji przykuwa uwagę opanowana przez artystę do perfekcji umiejętność stosowania skrótów perspektywicznych, bardzo dobra znajomość budowy anatomicznej zwierząt, dbałość o detal, dopracowana kompozycja... Każdy fragment dzieła świadczy o świetnie opanowanym warsztacie malarskim. Pozostałymi obrazami, w których artysta podejmował temat kultury sarmackiej były: Ciekawa nowina, Na zwiadach oraz Rozjazd na kwatery za czasów paska.

Opis pod dodatkowym zdjeciem: A. Wierusz-Kowalski, Rekwizycja, reprodukcja drzeworytu, Tygodnik Illustrowany 1876, t. 34 (893), półr. II, s. 292

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred

Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej  opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl