Alfred Wierusz Kowalski studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej w latach 1868-70 u R. Hadziewicza, A. Kamińskiego i W. Gersona. Studia artystyczne kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie w latach 1871- 72. W 1872 roku działał w Pradze, gdzie malował sceny rodzajowe na zamówienie handlarza dzieł sztuki Lehmana. W 1873 roku osiadł w Monachium; studiował tam przez rok u A. Wagnera i u J. Brandta. Utrzymywał żywy kontakt z polską kolonią artystyczną tam osiadłą. W 1890 roku został honorowym profesorem Akademii Monachijskiej. Malował sceny rodzajowe oraz krajobrazy, a jego obrazy cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród nabywców. Prezentowany pejzaż został namalowany po 1900 r., na co wskazuje bardzo żywa kolorystyka i fakturowy, impastowy sposób kładzenia farby. Jest autorskim powtórzeniem kompozycji "Odwilż" z 1893 roku, publikowanej w Tygodniku Ilustrowanym 1893, w I numerze, s. 185. Konsultacja Janina Zielińska.
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl