Bibliografia: "Tygodnik Ilustrowany", R. 1893, nr 1, s. 185; L. Gajewski, Bibliografia ilustracji w czasopismach polskich XIX i pocz. XX wieku, Warszawa 1972, s. 139, poz. 7884; Dział Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie, reprodukcje nr inw. 7152, 71126, 71262.
Za opinią Moniki Ochnio Obraz przedstawia dwa zaprzęgi nadjeżdżające ku widzowi po szerokiej, zalanej wodą drodze, biegnącej między polami pokrytymi niebiesko-białym śniegiem. Bliższy, z lewej, zaprzężony jest w dwie pary koni kasztanowej maści, oświetlony pomarańczowym światłem dwóch latarń, umieszczonych po bokach bryczki z czarną zaokrągloną budą. Powozi nim mężczyzna w brązowym kożuchu z czarnym kołnierzem i w okrągłej szarej czapce, w prawej dłoni trzyma bat, lewą ujmuje lejce, obracając twarz w prawo. Drugi, nieco w głębi po prawej, zaprzężony jest w trzy konie, siwka, kasztana i karego. Zza końskich łbów widoczne są tylko dwie ciemnoszare sylwetki siedzących w bryczce mężczyzn, w okrągłej czapce z daszkiem i drugiego w okrągłej czapce czarnej. W dali rozciągają się pola sięgające 4/5 wysokości kompozycji. Po lewej, w głębi zagroda, drewniana chata i dwa inne budynki, o dachach pokrytych śniegiem. W oknie chaty błyszczy się pomarańczowe światełko. Przed nią rosną dwa smukłe, bezlistne drzewa sięgające góry kompozycji. Cztery chaty o zaśnieżonych dachach stojące rzędem, widoczne są na horyzoncie po lewej. Na polach po prawej rosną zrudziałe kępy krzewów. Na horyzoncie wąskie, ciemne pasmo lasu. Niebo ciemne szaroniebieskie u góry z pasmami seledynowymi, różowymi i fioletowymi. Obraz malowany impastowo, o żywym kolorycie. Charakterystyczne są zwłaszcza efekty pomarańczowego światła latarń od bryczki, którego barwne refleksy kładą się na końskich zadach i na wodzie na drodze. Omawiany obraz jest autentyczną pracą Alfreda Wierusza-Kowalskiego, słynnego polskiego pejzażysty i malarza scen rodzajowych, działającego z ogromnym powodzeniem w Monachium. Sądząc po sposobie malowania, bardzo efektownym, impastowym, obraz ten powstał w pó¼nym okresie twórczości, to jest po 1900 roku. Za takim datowaniem przemawia także jaskrawy dość koloryt obrazu. Oryginał tego obrazu (którego prezentowane płótno jest autorską repliką), sygnowany po prawej u dołu: A. Wierusz-Kowalski, zatytułowany: Odwilż, był reprodukowany w "Tygodniku Ilustrowanym" w 1893. Dział Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie przechowuje tę ilustrację i dwie inne, będące reprodukcjami identycznego obrazu, noszące tytuł: Na roztopach jesiennych. Niniejsza praca jest autorskim powtórzeniem wcześniejszego tematu. Wiadomo, że kompozycje Alfreda Wierusza-Kowalskiego cieszyły się ogromnym powodzeniem, zimowe pejzaże z postaciami samotnych wilków, ucieczki sań przed wilkami, a także sceny z bryczkami czy saniami oświetlonymi latarniami, ze względu na mistrzostwo efektów malarskich.
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl