lata 80-te XIX w. olej na płótnie, 78 x 105 cm sygnowany l.d.: "A. Wierusz-Kowalski"
Ekspertyza Anny Dajnowskiej Wśród licznych obrazów Alfreda Wierusz-Kowalskiego o tematyce rodzajowej, rozgrywających się w realiach polskiej wsi, ilustrujących pogodną stronę chłopskiego życia - wesel, wyjazdów i powrotów z jarmarku czy kościoła, zalotów, wesołych przejażdżek - wyróżnia się grupa scen w kostiumach krakowskich. Należą do niej przedstawienia wesel - kawalkady sań lub wozów, często z wyeksponowanymi postaciami drużbów na koniach. Nawiązują one do twórczości Juliusza Kossaka, w której motywy krakowskie były obecne od lat 60-tych XIX w., a szczególnie popularne stały się jego akwarele, wykonane z okazji przyjazdu cesarza Franciszka Józefa do Krakowa w 1880 r. Obraz wykazuje cechy malarstwa Alfreda Wierusz-Kowalskiego z lat ok. 1885-1890. Na zdjęciu wnętrza monachijskiej pracowni artysty z drugiej połowy lat 80-tych XIX w. (wł. Muzeum Okręgowe w Suwałkach) widoczna jest ta właśnie kompozycja lub jej bliska wersja. O popularności owej tematyki świadczy fakt, że artysta, prócz wielu wariantów wesel krakowskich, wykonywał też, jako samodzielne prace, reprodukowane w ówczesnej prasie, sylwetki drużbów na koniach, będące bądź studiami przygotowawczymi do większej całości, bądź wybranymi najcelniejszymi motywami (por. Drużba, "Kłosy", 1889, I półr., nr 1230, s.53; Drużba w Krakowskiem, "Kłosy", 1889, II półr., nr 1257, s.77)
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl