olej/płótno, 100 x 70 cm sygnowany l.d.: `A. Wierusz Kowalski`
Literatura: porównaj: Hans - Peter Bühler, Józef Brandt Alfred Wierusz - Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska, Warszawa 1998, s. 62 [Alfred Wierusz - Kowalski, Bryczka na wiejskiej drodze]; porównaj: E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz Kowalski, Warszawa 2011, s. 123 - 124
Opis: Prezentowany obraz jest szkicem kompozycyjnym do obrazu "Jesienią", datowanego na podstawie drzeworytu na początek lat 80 - tych XIX w. (po 1880 r.) - E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz - Kowalski 1849 - 1915, Warszawa 2011, s. 124, il. nr 26
Estymacja 75 000 - 100 000 zł
Alfred Wierusz - Kowalski swoją edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej, gdzie uczył od 1865 r. się pod kierunkiem Rafała Hadziewicza, Aleksandra Kamińskiego i Wojciecha Gersona. Studia kontynuował w akademii w Dreźnie, dokąd wyjechał w 1871 r. oraz w Pradze - w 1872 r. 18. X. 1873 r. zapisał się do Akademii Monachijskiej (Malschule) i studiował pod kierunkiem Aleksandra Wagnera, a w roku 1874 przeniósł się do pracowni Józefa Brandta. Powodzenie jakie w krótkim czasie zdobył na rynku sztuki spowodowało, że osiadł w Monachium na stałe. Wystawiał w Glaspalast, gdzie na wystawach międzynarodowych w 1883 r. zdobył medal drugiej, a w 1892 r. pierwszej klasy. Był aktywnym uczestnikiem życia polskiej społeczności artystycznej przebywającej w Monachium, m. in. wraz z Józefem Brandtem i Władysławem Czachórskim przewodniczył towarzystwu wspólnej pomocy dla popierania młodych artystów powołanego przez środowisko polskie w 1894 r. W 1890 r. otrzymał tytuł honorowego członka Akademii Monachijskiej. Monachium opuszczał rzadko - poza wyjazdami w rodzime strony (ok. 1897 r. kupił majątek Mikorzyn koło Konina, w którym przebywał, gdy przyjeżdżał do kraju); w 1903 r. zwiedził północną Afrykę w poszukiwaniu nowych motywów dla swojego malarstwa. Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych, przede wszystkim w Monachium, Berlinie i Wiedniu, gdzie w 1894 r. zdobył złoty medal. Swoje prace prezentował także na wystawach krajowych w TZSP w Warszawie, gdzie zorganizowano wystawy indywidualne artysty w 1892 i 1908 r. oraz w TPSP w Krakowie w latach 1893, 1895- 96 i 1898 - 1900, a także w Salonie Aleksandra Krywulta. Dokonania artystyczne malarza zostały spopularyzowane przez ilustrowane czasopisma zamieszczające drzeworytnicze reprodukcje rysunków i obrazów - pojawiały się one od 1894 r. głównie w Kłosach, Tygodniku ilustrowanym i wielu pismach zagranicznych. Twórczość malarza zdominowana była przez sceny rodzajowe z życia polskiej wsi, dworków polskich oraz małych miasteczek. Najczęstszym motywem tych obrazów był koń nierozłącznie związany z człowiekiem, przedstawiany w wiejskim krajobrazie, najczęściej zimowym. Największą popularnością wśród publiczności i handlarzy obrazów cieszyły się kompozycje z motywem wilka, przedstawianego w nocnym, zimowym pejzażu, bądź watach napadających na konie i podróżnych w saniach, powtarzane w różnych wariantach i formatach. Częste w dorobku artystycznym Wierusza Kowalskiego są także sceny myśliwskie. Obrazy malarza znajdują się m. in. w Nowej Pinakotece w Monachium, w muzeach w Dreźnie, Królewcu, Antwerpii, Berlinie i w Stanach Zjednoczonych.
Był członkiem "kolonii artystycznej". Obok J.Brandta i W.Czachórskiego, najpopularniejszy z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium. Po studiach w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1868-71) pod kierunkiem R.Hadziewicza, A.Kamińskiego i W.Gersona uzupełnił swe warsztatowe umiejętności w akademii drezdeńskiej (1871-1872). W 1872 r. osiadł w Monachium, gdzie kontynuował naukę. Przez rok uczył się w monachijskiej Akademii pod kierunkiem A.Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Regularnie wysyłał swe prace na wystawy w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i Paryżu. W 1890 r., w dowód uznania dla artystycznych dokonań, został mianowany honorowym profesorem monachijskiej ASP. Jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez zbieraczy i handlarzy. W roku 1890 artysta został honorowym profesorem monachijskiej Akademii. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, śniegi, sanny, zaprzęgi polowania, wilki i konie. Po powrocie z Afryki w jego obrazach pojawiły się tematy orientalne. Chętnie malował Beduinów na galopujących koniach, ruszających na „świętą wojnę”, uciekających przed samunem, czy zbierających się u wodopoju. Obrazy Wierusza ukazujące motyw wiejskiego wesela prezentowano na "Wystawie doborowych dzieł malarstwa polskiego" w poznańskim TPSP w 1918 r. ("Drużba", poz. 46; "Orszak weselny", poz. 56; "Wesele krakowskie", poz. 57). Zbliżony kompozycyjnie obraz "Polski orszak weselny" opublikowany został w książce H.-P. Bühlera “Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska” (Warszawa 1997, il. 51)
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl