gips, 37 x 18 x 31 cm na podstawie sygnowany i datowany: 'Alfred Daun 1915' oraz opis: 'Bronisława - Ewa'
Prezentowana praca jest portretem Bronisławy Ostrowskiej autorstwa Alfreda Dauna. Dzieła artysty, które cechuje duża precyzja modelunku, bryły oraz wrażliwość na wierne oddanie detalu stanowią prawdziwą rzadkość na rynku sztuki. W prezentowanej pracy Daun portretuje twarz poetki okresu Młodej Polski, której podobiznę uwiecznił wcześniej Konrad Krzyżanowski. Portret malarski poetki ukazuje nam ją jako młodą kobietę wpatrzoną z wyczekiwaniem w dal. Praca Dauna wykonana czternaście lat później to psychologiczny portret dojrzałej artystki. W 1915 roku, czyli czasie wykonania rzeźby, poetka miała 34 lata, była mężatką, która powróciła do Polski po dłuższym pobycie w Paryżu. We Francji wypracowała swój indywidualny styl wypowiedzi lirycznej, a do ojczyzny wracała jako artystka dojrzalsza, co doskonale oddaje prezentowana przez nas praca. Przymknięte oczy kobiety, jej lekko rozchylone usta i rozwiane włosy mogą wskazywać na stan twórczego uniesienia. Na uwagę zasługują precyzyjnie oddane rysy twarzy kobiety, a szczególnie ujęcie włosów, które ma w sobie coś z dekoracyjności secesji.
W latach 1873-78 Alfred Daun kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Walerego Gadomskiego, a także w pracowni ojca Stanisława Wyspiańskiego, Franciszka Wyspiańskiego. Następnie kontynuował studia rzeźbiarskie w Wiedniu, prawdopodobnie u Ericha Hellmera. Jego twórczość cechuje wierność zasadom akademickiego realizmu, doskonały warsztat oraz dbałość o wierne oddanie detalu. Daun znany był nie tylko jako ceniony rzeźbiarz, lecz także wybitny pedagog. Od 1890 do 1897 roku nauczał rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, później zaś był nauczycielem rysunku i modelowania w krakowskiej Szkole Przemysłowej. U niego kształciły się wsławione postaci historii polskiej rzeźby, między innymi: Bolesław Biegas, Xawery Dunikowski i Jan Szczepkowski.
Rzeźby Alfreda Dauna cieszyły się uznaniem krakowskiej publiczności, która szczególnie upodobała sobie "Lilię Wenedę" oraz "Grażynę z Litwarorem" będące rzeźbami plenerowymi, które znajdują się na Plantach w Krakowie. Do cenionych prac Dauna, które doskonale wpoiły się w krakowski plener, należą również popiersia wybitnych Polaków dla krakowskiego Parku Miejskiego dr Henryka Jordana. Artysta zajmował się również rzeźbą o tematyce rodzajowej i sakralnej oraz dekoracją rzeźbiarską architektury. Po 1900 w jego sztuce, zwłaszcza w projektach przedmiotów użytkowych, zaznaczyły się wpływy secesji. Zainteresowanie nowym stylem skłoniło go do napisania artykułu "Nowe prądy w zdobnictwie" z własnymi rysunkowymi projektami obiektów z zakresu sztuki stosowanej.
PODATKI i OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
DAUN Alfred
Początkowo uczył się w Bochni u Feliksa Hanusza. Następnie studiował w Krakowie - ukończył Instytut Techniczny, a w roku 1878 SSP w pracowni W. Gadomskiego. Uczęszczał także do pracowni Franciszka Wyspiańskiego. W latach 1881-85 studiował w Wiedniu. W 1887 roku brał udział w pierwszej Wielkiej Wystawie Sztuki Polskiej. Od 1890 pracował jako wykładowca w krakowskiej SSP. W roku 1897 uzyskał tytuł profesora i zrezygnował z pracy w Szkole Sztuk Pięknych, przenosząc się do Szkoły Przemysłowej (uczył tam rysunku i modelowania). Do najsłynniejszych jego dzieł zaliczyć można rzeźby ufundowane przez dr Henryka Jordana (wieloletniego mecenasa artysty): Lilla Weneda (1884) oraz Grażyna z Litaworem (1886), umieszczone na Plantach, oraz umieszczone w Parku Miejskim dr Jordana - popiersia słynnych Polaków (1888). Był także autorem grupy rzeźbiarskiej na frontonie Teatru im. Słowackiego w Krakowie (Muzyka, Opera, Operetka, 1893). Od roku 1877 prezentował swoje prace na wystawach w TPSP.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl