olej/płótno, 75 x 90 cm sygnowany i datowany l.d.: 'a.karpiński | 1930.'
POCHODZENIE: - dom aukcyjny DESA Unicum, kwiecień 2006 - dom aukcyjny Polswiss Art, czerwiec 2008 - kolekcja prywatna, Polska
Życie Alfonsa Karpińskiego, dzielone między Paryż a Kraków, było podobnie rozpięte między dwoma epokami twórczości artystycznej. W latach 20. i 30 XX stulecia, gdy artystyczna awangarda propagowała nową wizję sztuki i człowieka, Karpiński był widziany jako reprezentant tendencji tradycjonalistycznych w malarstwie polskim. Artysta w istocie posługiwał się młodopolską formułą malarską, której istotą była kolorystyczne zestrojenie obrazu. Posługując się subtelną, wyciszoną paletą, malarz opierał kompozycje o wysmakowane symfonie barwne. Kwiaty, szczególnie róże, nieodłącznie kojarzone z jego twórczością, uczynił głównym tematem prezentowanego obrazu. Karpiński wyznawał: "Gdy wiosna nadejdzie, co parę dni kupuję pęki róż, bez których nie mogę się wprost obejść. One są dla mnie szkołą kolorytu. Ich subtelnym tonacjom zawdzięczam bardzo wiele" (cyt. za: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Kraków 2003, s. 164). Podobnie owoce, należały do stałych tematów martwych natury artysty, w których stawały się polem do kolorystycznych eksperymentów. "Stragan z owocami" stanowi jedno z ogniw w przedstawieniach handlarek kwiatami i owocami, które artysty tworzył w trzeciej dekadzie XX stulecia. Tę samą tematykę podejmował już wcześniej. We wcześniejszych obrazach paryskich eksponował jednak niepewność egzystencji paryskich przekupek. W krakowskich, późniejszych widokach zwyciężyła radosna afirmacja koloru i życia. "[Tego rodzaju obrazy] są pretekstem do pokazania cudownej różnorodności kwiatowych barw i kształtów, co decyduje o pogodnym, ciepłym charakterze kompozycji" (M. Bartoszek, Alfons Karpiński. Charakterystyka twórczości, w: Alfons Karpiński, kat. wyst., Sandomierz-Stalowa Wola 2001-2002, s. 21).
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
KARPIŃSKI Alfons
W LATACH 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego oraz Azbego w Monachium (1903 r.). W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego , w Paryżu w Academie Willi (1908 r.-1912 r.) oraz w 1922r. w Academie Collarossi. Na stałe mieszkał w Krakowie, gdzie zajmował się również działalnością pedagogiczną. Był członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W początkowym okresie swej twórczości Karpiński malował sceny rodzajowe i miejskie pejzaże - głównie widoki Monachium i Paryża. Popularność zdobył dzięki przedstawieniom martwych natur i portretów kobiet. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie, wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-1927 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwa natura z motywem kwiatowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl