olej, tektura, 34,5 x 99,5 sygn. l. d. (sygn. wiązana): AKarpiński. / 37 ; na odwrociu pieczątka: " SALON OBRAZÓW / MALARZY POLSKICH / Lwów, Piłsudskiego 11 tel. 253 56
Studia artystyczne odbył w latach 1891-99 w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Naukę kontynuował w 1903 r. w Monachium w pracowni A. Ažbego, w l. 1904-07 w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, a następnie w Académie Willi w Paryżu. Do Paryża powrócił w 1922 r., by uzupełnić studia malarskie w Académie Colarossi. Na stałe mieszkał w Krakowie, gdzie zajmował się również działalnością pedagogiczną oraz organizacyjną. Po II wojnie światowej wstąpił do grupy "Zachęta" charakteryzującej się tradycjonalistyczną orientacją artystyczną. W początkowym okresie swej twórczości Karpiński malował sceny rodzajowe i miejskie pejzaże - głównie widoki Monachium i Paryża. Popularność zdobył dzięki przedstawieniom martwych natur i portretów kobiet. Oferowany obraz jest dziełem klasy muzealnej; pochodzi z późnych lat 30., kiedy to Karpiński malował wnętrza mieszkalne i martwe natury z kwiatami nawiązując kompozycyjnie i kolorystycznie do sztuki Wyczółkowskiego. Ulubionym tematem obrazów stają się w tym okresie żółte i białe róże, anemony, chryzantemy, peonie, astry i maki. W omawianym dziele wycinek mieszczańskiego salonu jest w typowy dla Karpińskiego sposób uchwycony w kadrze wyznaczonym przez "leżący" prostokąt. Znamienne dla twórczości artysty jest także ograniczenie gamy barwnej do kilku stłumionych szarością tonów - zieleni, brązów i błękitów; mocny akcent kolorystyczny wprowadzają intensywne żółcienie róż dopełnione lśnieniem refleksów na powierzchni porcelany. Kompozycję wzbogacają złote ramy wiszących w tle obrazów i lustra - charakterystycznego elementu wielu martwych natur Karpińskiego. Odbicia w lustrzanej tafli komplikują przestrzenne relacje między przedmiotami, zaś refleksy na połyskliwym blacie komody wprowadzają dodatkowe efekty kolorystyczne. Typowe dla dojrzałej twórczości Karpińskiego jest też zastosowane tu sfumato, wtopienie przedmiotów w nasyconą rozproszonym światłem przestrzeń wnętrza.
KARPIŃSKI Alfons
W LATACH 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego oraz Azbego w Monachium (1903 r.). W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego , w Paryżu w Academie Willi (1908 r.-1912 r.) oraz w 1922r. w Academie Collarossi. Na stałe mieszkał w Krakowie, gdzie zajmował się również działalnością pedagogiczną. Był członkiem krakowskiego Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W początkowym okresie swej twórczości Karpiński malował sceny rodzajowe i miejskie pejzaże - głównie widoki Monachium i Paryża. Popularność zdobył dzięki przedstawieniom martwych natur i portretów kobiet. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie, wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-1927 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwa natura z motywem kwiatowym.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl