Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOBZDEJ Aleksander | Określony, 1958 r.

Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)

Określony, 1958 r.

olej, technika mieszana/płótno, 110 x 84 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'KOBZDEJ | 1958'
opisany na brejtramie: 'Aleksander Kobzdej 1958 | "OKREŚLONY" | 110x84'
na odwrociu papierowa nalepka z opisem pracy z warszawskiej Zachęty, dwie papierowe nalepki: wystawowa z V Biennale w São Paulo: 'V Bienal de Sao Paulo | 9 | Museu de Arte Moderna (1959)', nalepka depozytowa z Muzeum Narodowego w Poznaniu

WYSTAWIANY:
- V Biennale w São Paulo, 1959
LITERATURA:
- Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, katalog wystawy, [red.] Józef Grabski, Galerie PDA "SZTUKA", Warszawa-Kraków 2002, poz. kat. 8
- Aleksander Kobzdej 1920-1972 (wystawa w 20-lecie śmierci), Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Galeria ZPAP Na Mazowieckiej, Warszawa 1992, s. 45 (il.)
- Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1983, il. nr 133
- Les artistes polonais a`la Ve Biennale du Musée d`Art Moderne de São Paulo, São Paulo 1959
- Polonia. Delegacao Organizada Pelo Ministerio Da Culura e Das Artes, Varsovia, São Paulo 1959, s. 330, poz. 17
- Aleksander Kobzdej, "Zwierciadło", nr 26, 1958, s. 4

Prezentowana praca powstała w przełomowym dla artysty momencie, gdy jego międzynarodowa kariera nabierała rozpędu. V Biennale w São Paulo w 1959 roku przynosi mu drugą, prestiżową nagrodę (tzw. Prix Materazzo) za cykl obrazów, do którego należał "Określony". Schyłek lat 50. to okres fascynacji artysty malarstwem materii, później - sztuką informel. Po zerwaniu z realistyczną estetyką doktryny socjalistycznej Kobzdej tworzyć zaczyna obrazy abstrakcyjne, początkowo sugerujące jeszcze pewne związki z figuratywnością. W drugiej połowie lat 50. powstaje najbardziej charakterystyczny dla tego czasu cykl "Idoli", tytuły obrazów odpowiadają dramaturgii płócien - "Określony" 1958, "Ocalony" 1958, "Bezdradny" 1959, "Rozłupany" 1959, "Opustoszały" 1959. Aleksander Wojciechowski określa prace tego okresu mianem obrazów-relikwiarzy "o chropowatej fakturze spatynowanej skóry, w którą 'oprawiono' gładkie i lśniące płytki farby na kształt szlachetnych kamieni". W "Określonym" bez trudu odnajdujemy owe witrażowe podziały na komórki wypełnione gładką powierzchnią malatury skontrastowaną z nawarstwioną materią linii podziału ukształtowanych za pomocą impastowo nakładanej farby i włączaniu w obręb płótna elementów kolażowych, w tym przypadku - ścinków płótna. Tym, co charakterystyczne dla obrazów powstałych przed rokiem 1959, jest również wyraźna linia symetrii, wokół której artysta rozbudowuje kompozycję. Krytycy podkreślają wówczas, że w jego obrazach jest żywotność malarskiej materii, faktura tworzywa i ekspresja nawarstwionej farby. Wkrótce faktura i dramaturgia jego płócien uspokaja się, nieco późniejsze obrazy z okresu paryskiego cechują subtelne niuanse kolorystyczne i liryczny nastrój. Z czasem jednak Kobzdej powrócił do badania struktury obrazu. Mistrzowskim przykładem takich działań, należących już do obszaru malarstwa materii, jest seria prac z lat 60., zatytułowanych "Szczeliny".

W 1939 roku rozpoczął studia architektoniczne na Politechnice Lwowskiej; kontynuował je zaledwie przez dwa lata: ukończył dopiero w roku 1946 na Politechnice Gdańskiej, w której pracował też jako pedagog (do 1950). Jednocześnie jeszcze w okresie okupacji podjął naukę malarstwa pod kierunkiem Władysława Lama. Po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40. zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą nr 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieł socrealizmu: "Podaj cegłę" i "Ceglarki". Z socrealizmem zerwał w 1955 roku. Od 1951 był pedagogiem warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, zaczął tworzyć w duchu informelu. Pracował nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl "Szczeliny" rozpoczęty w 1966. Rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się także scenografią, plakatem i ilustracją książkową.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOBZDEJ Aleksander
Urodził się w 1920 r w Olesku na Ukrainie, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40-tych zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą No. 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu Podaj cegłę, / z dyptyku "Podaj cegłę i Ceglarki"/. Zerwał z socrealizmem w 1955 r. Od 1951 r praca pedagogiczna na warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, tworzył w dominującym wówczas informelu. Zajmował się twórczo pracą nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl - tworzony od 1966 r - Szczeliny, w którym pokazał prawdziwe mistrzostwo, rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 r obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią.Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się taże scenografią, plakatem i ilustracją książkową.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl