olej, płyta; 68,5 x 58 cm; sygnowany po prawej stronie u dołu: Kobzdej | 1958
Aleksander Kobzdej studiował malarstwo początkowo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo malował pod wpływem postimpresjonizmu, pod koniec lat czterdziestych zwrócił się do tradycji malarstwa realistycznego. Przez pewien czas związał swoje ambicje artystyczne z socrealizem. Zerwał z tą tendencją w 1955 roku. Od 1951 roku rozpoczął pracę dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W końcu lat pięćdziesiątych odszedł od malarstwa przedstawieniowego i zaczął tworzyć w dominującym w sztuce w latach sześćdziesiątych informelu. Podchodził w sposób odkrywczy do struktury i faktury obrazu. Między innymi stworzył słynny cykl, począwszy od 1966 roku, Szczeliny, w którym rozwinął własne mistrzostwo. Idąc dalej tą myślą twórczą od 1969 roku tworzył obiekty malarskie zwane "Hors cadr" (bez ram), wchodzące w ten sposób bez ograniczeń w relacje z otaczającą dzieło przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Uprawiał także scenografię, ilustracją książkową, projektował plakaty.
KOBZDEJ Aleksander
Urodził się w 1920 r w Olesku na Ukrainie, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40-tych zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą No. 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu Podaj cegłę, / z dyptyku "Podaj cegłę i Ceglarki"/. Zerwał z socrealizmem w 1955 r. Od 1951 r praca pedagogiczna na warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, tworzył w dominującym wówczas informelu. Zajmował się twórczo pracą nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl - tworzony od 1966 r - Szczeliny, w którym pokazał prawdziwe mistrzostwo, rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 r obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią.Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się taże scenografią, plakatem i ilustracją książkową.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl