olej na tekturze, 50 x 34,5 cm, na odwrocie sygnowany "A. Kobzdej" oraz "734 [...]"
Malarz, grafik ilustrator i scenograf. Studiował na Politechnice Lwowskiej i Gdańskiej (studia architektoniczne ukończył na tej drugiej), uczył się też malarstwa u W. Lama i w ASP w Krakowie u E. Eibischa. Do 1950 r. wykładowca na Politechnice Gdańskiej, następnie prof. w ASP w Warszawie, a w l. 1965-1966 miał katedrę w Hochschule fur Bildende Kunste w Hamburgu. Jego twórczość malarska ewoluowała poprzez postimpresjonizm i abstrakcję, realizm typu XIX-wiecznego, socrealizm (m.in. słynny obraz Podaj cegłę z 1949), informel i tworzenie obiektów przestrzennych. Wystawiał w kraju (m.in. na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki w Warszawie) i za granicą (m.in. Biennale w Sao Paulo - 1959 r.). Miał także wystawy indywidualne (m.in. w Galerii "Krzywe Koło" w 1961 r.) Był nagradzany i odznaczany. Prace w bardzo wielu muzeach polskich. "Na początku lat 50. w twórczości artysty pojawiły się symptomy nadchodzących zmian: cykl rysunków powstałych pod wpływem podróży do Chin i Wietnamu (1954) uwidaczniał zainteresowanie środkami ekspresji, które pozwalały obrazowi rzeczywistości nadać nowy artystyczny kształt". (M. Kitowska Łysiak, Słownik Malarzy Polskich, t. 2, Warszawa2001, s. 160-161).
KOBZDEJ Aleksander
Urodził się w 1920 r w Olesku na Ukrainie, zmarł w 1972 r w Warszawie. Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40-tych zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą No. 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu Podaj cegłę, / z dyptyku "Podaj cegłę i Ceglarki"/. Zerwał z socrealizmem w 1955 r. Od 1951 r praca pedagogiczna na warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, tworzył w dominującym wówczas informelu. Zajmował się twórczo pracą nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl - tworzony od 1966 r - Szczeliny, w którym pokazał prawdziwe mistrzostwo, rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 r obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią.Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się taże scenografią, plakatem i ilustracją książkową.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl