The Nude who went down the stairs, now is dancing in the room, 2017 r.
papier barytowy, 50 x 100 cm (w świetle oprawy) na odwrociu nalepka z opisem pracy, kodem QR oraz sygnaturą Artystki ed. 1/5 + AP
WYSTAWIANY: - Szczecińskie awangardy, Muzeum Narodowe w Szczecinie, 24.11.2017-14.01.2018 - Agata Zbylut, Pańcia, Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie, 14.09-12.10.2018
Prezentowana fotografia powstała z okazji 100-lecia awangardy i po raz pierwszy była pokazywana w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Awangarda, do której odwołuje się właściwie cała współczesność, była hermetycznym światem, w którym dominowali biali mężczyźni z klasy średniej. Awangarda kobiet rozpoczyna się w latach 70., wraz emancypacją kobiet-artystek, które po raz pierwszy zaczęły tworzyć własny obraz w świecie sztuki zdominowanej przez mężczyzn. Artystki z pozycji fotografowanego obiektu przechodzą na pozycję fotografującego podmiotu, a gest ten wszystko zmienia. Ich nagość przestaje być bierna i podporządkowana. Raczej wprowadza w zakłopotanie, niepokoi. I chociaż zdjęcia kobiet w wielu aspektach wciąż odwołują się do męskiego spojrzenia, to sposób zarządzania tymi wizerunkami, czerpanie korzyści, decydowanie o publikacji (lub nie), należy już do kobiet. Oczywiście wciąż podlegają surowej ocenie atrakcyjności i przydatności, ale już nic nie zmieni faktu, że kobiece ciała widziane od wewnątrz zostały usankcjonowane przez instytucje kultury i ten punkt widzenia stał się równie ważny jak akty, które niegdyś schodziły po schodach. I właśnie z myślą o dziewczynie, która schodziła po schodach dla Duchampa, powstała fotografia Agaty Zbylut. Użyła w niej technologii 360°, która jest wykorzystywana przede wszystkim przez zaawansowanych amatorów i w fotografii komercyjnej. Świetnie się sprawdza w rozległych plenerach przestronnych wnętrzach i w statycznych sytuacjach. W niewielkim pokoju, w którym tańczy fotografowana, kobiecy akt zupełnie sobie nieradzi, tworząc aberracje podobne do kubistycznych i futurystycznych analiz ruchu. Zdjęcie zostało zawieszone na Google Street View. Kiedy zeskanujemy kod QR, a także podczas surfowania po googlowskich mapach, możemy się znaleźć w samym centrum niewielkiego warszawskiego mieszkania, w którym tańczy kobiecy akt.
W latach 1993-99 studiowała w Instytucie Kultury i Sztuki Plastycznej WSP w Zielonej Górze, dyplom uzyskała w Pracowni Rysunku i Intermediów. W latach 2002 - 2005 była kuratorką w Galerii Amfilada w Szczecinie, zaś w 2004 roku została prezesem Stowarzyszenia Sztuk Pięknych Zachęta w Szczecinie. Jest inicjatorką Festiwalu Sztuki Młodych „Przeciąg”, zorganizowanego po raz pierwszy w 2007 roku przez Zamek Książąt Pomorskich oraz Zachętę Sztuki Współczesnej, jak również koordynatorką wszelkich działań związanych z powstaniem Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Przebywała na stypendium pobytowym w Meklemburskim Domu Sztuki w Pluschow (2000) oraz na Stypendium Fundacji Mendelsona w Berlinie (2003-04). Agata Zbylut realizuje prace o charakterze instalacji, wykorzystując w nich często wizerunek własnej twarzy i ciała. W jej twórczości dominują wątki feministyczne, egocentryczne, a także refleksja na temat czasu, przemijania i cyklu życia. Problematyka feministyczna w pracach Agaty Zbylut pojawia się w kontekście spraw codziennych i potocznego doświadczenia. Artystka podejmuje tematy rodem z popularnych pism dla kobiet, takie jak estetyka kobiecego ciała, walka z cellulitisem, likwidowanie objawów starzenia i konfrontuje je z kwestiami natury egzystencjalnej czy wręcz eschatologicznej.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Studiowała w Instytucie Kultury i Sztuki Plastycznej UZ w Zielonej Górze, tytuł doktora obroniła na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UA w Poznaniu, a tytuł doktora habilitowanego przyznała jej PWSTiT w Łodzi. Od 2004 pełni funkcję Prezeski Stowarzyszenia Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi Pracownię Działań Interaktywnych i Intermedialnych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl