Brąz; wys.: 55 cm Sygnowana na cokole monogramem wiązanym AS.
Praca pochodzi ze zbiorów rodziny.
Rzeźby Muzykująca I oraz Muzykująca II, pochodzą z wczesnego, tzw. akademickiego okresu twórczości Smolany. Stanowią cześć cyklu tworzonego na przełomie lat 40. i 50. w skład, którego wchodziło pięć rzeźb. Pierwotnie były wykonywane z polichromowanego gipsu narzutowego.
Adam Smolana, rzeźbiarz. Studiował w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych we Lwowie pod kierunkiem M. Wnuka i J. Starzyńskiego. W 1950 otrzymał dyplom ASP w Warszawie u F. Strynkiewicza. Pracownik naukowo-dydaktyczny od 1946 w tzw. Sopockiej Szkole Sztuk Plastycznych, później Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Kierownik Pracowni Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego, dziekan Wydziału Rzeźby, od 1971 profesor nadzwyczajny i prorektor PWSSP. Był członkiem AIAP (Association International des Arts Plastiques), współzałożycielem Związku Artystów Rzeźbiarzy (ZAR) oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu ("Dworek Sierakowskich"). Tworzył głównie w drewnie, poza tym kamieniu i metalu. Inspirowała go sztuka i kultura antyku, symbolizm. Rzadziej tworzył rzeźby o naturalistycznym charakterze. Był projektantem i wykonawcą pomników oraz rzeźb plenerowych, od 1946 kierował pracami rekonstrukcji rzeźb i płaskorzeźb podczas odbudowy Gdańska. Miał wiele wystaw indywidualnych m.in.: BWA w Sopocie 1962, Zachęcie 1965, Zakopanem 1966, BWA w Poznaniu 1968, BWA w Sopocie 1981. Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych: Syria, Egipt, Kuwejt, Indie, RFN, Hiszpania, Włochy, Norwegia. Był komisarzem polskiej wystawy w Paryżu Le Mur Vivant w 1974. Dziś prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Zdobią muzea i kolekcje prywatne m.in., w USA, Nowej Zelandii, Kanadzie, Egipcie, Syrii, Kuwejcie, Rosji czy Niemczech.
SMOLANA Adam
Artysta rzeźbiarz, ur. 1921 we Lwowie, zm. 1987 w Sopocie. Studia w Instytucie Sztuk PIęknych we Lwowie u prof. Mariana Wnuka i prof. Józefa Starzyńskiego, dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracownik naukowo-dydaktyczny od 1946 w tzw. Sopockiej Szkole Sztuk Plastycznych, później Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Kierownik Pracowni Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego, dziekan Wydziału Rzeźby, od 1971 profesor nadzwyczajny i prorektor PWSSP. W latach 1964-65 stypendium zagraniczne, prof. rzeźby Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie w Damaszku. Członek AIAP(Association International des Arts Plastiques), współzałożyciel Związku Artystów Rzeźbiarzy (ZAR) oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu („Dworek Sierakowskich”). Tworzył głównie w drewnie, choć kamień i metal nie był środowiskiem całkowicie mu obcym. Adam Smolana był artystą ze wszech miar zainspirowanym sztuką i kulturą antyku: „Piękna Helena”(1964), „Ikar”, „Aegina”(1962). W dominującej części dzieła jego posiadają wiele elementów symbolizmu: „Westalka”, „Sebastian z Birkenau”. Znacznie rzadziej powstawały rzeźby o zdecydowanie naturalistycznym charakterze, jak „Pięknotyła”(1969) „Izabell” 1980. Lata 60-80, to okres w którym równolegle powstawały doskonałe rysunki przy wykorzystaniu rzadkiej techniki „tuszu lawowanego” i zróżnicowanej tematyce: erotyka, pejzaże górskie (Tatry) oraz Bliski Wschód (gł. Syria). Był projektantem, wykonawcą pomników oraz rzeźb plenerowych: Od 1946r. kierował pracami rekonstrukcji rzeźb i płaskorzeźb podczas odbudowy miasta Gdańska, np.: „Złota Brama” oraz przedproża kamienic przy ul. Mariackiej. Wykonał także: „Pomnik Obrońców Chojnic”(1959); „Ryby” - słynny pomnik na Bulwarze Nadmorskim w Gdyni(1968); „Panny Nałęczowskie” w uzdrowisku Nałęczów; „Pomnik poległych Sopocian 1939-45” (1983). Znaczące wystawy indywidualne: BWA w Sopocie 1962r., Warszawa, Zachęta 1965, Zakopane 1966, BWA Poznań 1968, BWA Sopot 1981, plany: Muzeum Narodowe w Gdańsku w 2007. Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych: Syria, Egipt, Kuwejt, Indie, RFN, Hiszpania, Włochy, Norwegia. Był komisarzem polskiej wystawy w Paryżu „ Le Mur Vivant” w 1974r.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl