Tusz lawowany, papier; 40,5 x 28,5 cm w świetle Sygnowany p.d.: monogram wiązany AS 76
Wsparta na lewej nodze młoda ciemnowłosa kobieta, przechyla się figlarnie z założonymi w tył rękoma. Na jasnym tle, cała postać określona intensywną czernią, z podkreślona kibicią kobiecego kształtu, ciężkimi, pełnymi piersiami, choć sprawia wrażenie ikony, znaku graficznego, pełna jest wyjątkowej zmysłowości.
Członek Association International des Arts Plastiques (AIAP), współzałożyciel Związku Artystów Rzeźbiarzy (ZAR) oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu ("Dworek Sierakowskich"). Tworzył głównie w drewnie, choć kamień i metal nie był środowiskiem całkowicie mu obcym. Adam Smolana był artystą ze wszech miar inspirującym się sztuką i kulturą antyku, o czym świadczą choćby tytuły jego rzeźb: "Piękna Helena" (1964), "Ikar", "Aegina" (1962). W dominującej części dzieła jego posiadają wiele elementów symbolizmu ("Westalka", "Sebastian z Birkenau"). Znacznie rzadziej powstawały rzeźby o zdecydowanie naturalistycznym charakterze, jak "Pięknotyła" (1969) "Izabell" (1980). Był projektantem, wykonawcą pomników oraz rzeźb plenerowych: Wykonał między innymi: pomnik Obrońców Chojnic (1959), "Ryby" - słynny pomnik na Bulwarze Nadmorskim w Gdyni (1968); "Panny Nałęczowskie" w uzdrowisku Nałęczów; pomnik Poległych Sopocian 1939-45 (1983). Od 1946 roku kierował pracami rekonstrukcji rzeźb i płaskorzeźb podczas odbudowy miasta Gdańska (zajmował się renowacją kamieniarki Złotej Bramy oraz słynnych przedproży kamienic przy ul. Mariackiej). Swe figury Smolana rzeźbił zazwyczaj w jednym pniu. Z bryły drzewa wydobywał zaledwie ich zarys, tworząc dzieła, o których używając określeń języka krytyki artystycznej powiedzieć można, że charakteryzują się "oszczędnością detalu oraz dążnością do syntezy". Posługując się tymi środkami wyrazu artysta tworzył figury o lekko zarysowanym konturze, efemeryczne, niejako unoszące się nad bryłą materii. W prezentowanej pracy kształt figury został określony piękną w swej subtelności linią. Ledwie zarysowana fizjonomia sugeruje dziewczęcy typ urody, o prostym zgrabnym nosku, niedużym wykroju ust, subtelnie wyprofilowanych ramionach.
SMOLANA Adam
Artysta rzeźbiarz, ur. 1921 we Lwowie, zm. 1987 w Sopocie. Studia w Instytucie Sztuk PIęknych we Lwowie u prof. Mariana Wnuka i prof. Józefa Starzyńskiego, dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracownik naukowo-dydaktyczny od 1946 w tzw. Sopockiej Szkole Sztuk Plastycznych, później Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Kierownik Pracowni Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego, dziekan Wydziału Rzeźby, od 1971 profesor nadzwyczajny i prorektor PWSSP. W latach 1964-65 stypendium zagraniczne, prof. rzeźby Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie w Damaszku. Członek AIAP(Association International des Arts Plastiques), współzałożyciel Związku Artystów Rzeźbiarzy (ZAR) oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu („Dworek Sierakowskich”). Tworzył głównie w drewnie, choć kamień i metal nie był środowiskiem całkowicie mu obcym. Adam Smolana był artystą ze wszech miar zainspirowanym sztuką i kulturą antyku: „Piękna Helena”(1964), „Ikar”, „Aegina”(1962). W dominującej części dzieła jego posiadają wiele elementów symbolizmu: „Westalka”, „Sebastian z Birkenau”. Znacznie rzadziej powstawały rzeźby o zdecydowanie naturalistycznym charakterze, jak „Pięknotyła”(1969) „Izabell” 1980. Lata 60-80, to okres w którym równolegle powstawały doskonałe rysunki przy wykorzystaniu rzadkiej techniki „tuszu lawowanego” i zróżnicowanej tematyce: erotyka, pejzaże górskie (Tatry) oraz Bliski Wschód (gł. Syria). Był projektantem, wykonawcą pomników oraz rzeźb plenerowych: Od 1946r. kierował pracami rekonstrukcji rzeźb i płaskorzeźb podczas odbudowy miasta Gdańska, np.: „Złota Brama” oraz przedproża kamienic przy ul. Mariackiej. Wykonał także: „Pomnik Obrońców Chojnic”(1959); „Ryby” - słynny pomnik na Bulwarze Nadmorskim w Gdyni(1968); „Panny Nałęczowskie” w uzdrowisku Nałęczów; „Pomnik poległych Sopocian 1939-45” (1983). Znaczące wystawy indywidualne: BWA w Sopocie 1962r., Warszawa, Zachęta 1965, Zakopane 1966, BWA Poznań 1968, BWA Sopot 1981, plany: Muzeum Narodowe w Gdańsku w 2007. Brał udział w licznych wystawach międzynarodowych: Syria, Egipt, Kuwejt, Indie, RFN, Hiszpania, Włochy, Norwegia. Był komisarzem polskiej wystawy w Paryżu „ Le Mur Vivant” w 1974r.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl