Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
OSTRZEGA Abraham | Portret pana R., 1919 r.

Abraham OSTRZEGA (1889 Okuniew - 1942 Treblinka)

Portret pana R., 1919 r.

brąz patynowany, 24 x 26,5 x 14,5 cm
sygnowany, datowany i opisany: `A. Ostrzega - Styczeń 1919 | W.GONTARCZYK K.REIDT | Warszawa` wewnątrz papierowa nalepka wystawowa z nazwiskiem autora i tytułem pracy
wewnątrz nalepka wystawowa z nazwiskiem autora i tytułem :"Portret pana R."

LITERATURA:
- U. Markowska, P. Szubert, Abraham Ostrzega, [w:] Słownik artystów polskich, red. K. Mikocka-Rachubowa, Warszawa 1998, s. 345 [wzmiankowany odlew z 1917 roku]

Prace Abrahama Ostrzegi, swego czasu jednego z najbardziej kontrowersyjnych artystów żydowskich, pojawiają się na rynku antykwarycznym rzadko. Większość stworzonych przez artystę małych form rzeźbiarskich została zniszczona w czasie II wojny światowej i znany jest on głównie dzięki realizacjom sepulkralnym, które przetrwały w Łodzi i Warszawie. Portrety i popiersia stanowiły jednak w twórczości rzeźbiarza bardzo ważny temat i to właśnie dzieła tego typu wystawiał on najczęściej w stołecznej Zachęcie i na wystawach żydowskich towarzystw artystycznych. "Portret Pana R." jest jedyną znaną dziś wersją wystawianego w Zachęcie w 1917 roku popiersia. Powstał we wczesnym okresie twórczości Ostrzegi i oscyluje wokół formuły portretu psychologicznego typowego dla sztuki Młodej Polski. Ostrzega niewątpliwie znał podobne "intensywne" portrety dłuta Xawerego Dunikowskiego, Konstantego Laszczki, czy Henryka Hochmana. Chociaż nauczycielami artysty byli w okresie pracy nad "Portretem Pana R." Henryk Kuna i Edward Wittig, w jego rzeźbie trudno dopatrzeć się typowego dla profesorów klasycyzującego zacięcia. Intuicja twórcza, która kierowała artystą zbliża go przede wszystkim do wczesnych prac Dunikowskiego.
Artystyczna biografia Abrahama Ostrzegi rozpoczyna się jak bajka z żydowskiego sztela. Przyszły rzeźbiarz przyszedł na świat w tradycyjnej rodzinie żydowskiej w położonym na wschód Warszawy Okuniewie. Jego ojciec "trochę malował, wycinał zdobne lwami i lampartami tablice z tekstami modlitewnymi do domów nauki". Początkowo " podobnie jak Henryk Kuna " Ostrzega kształcił się na rabina. Wiadomo, że jako nastolatek rzeźbił figurki w drewnie i kilka z nich posłał do jerozolimskiej szkoły artystycznej "Bezalel". Boris Schatz, kierownik szkoły zareagował na nie entuzjastycznie, zaproponował Ostrzedze stypendium i chciał ściągnąć go do Palestyny. Przez nalegania Henryka Kuny z wyjazdu nic nie wyszło i w 1912 Ostrzega rozpoczął studia w jego pracowni. Trzy lata później studiował u Edwarda Wittiga. Wystawiać zaczął jednak jeszcze przed rozpoczęciem formalnej edukacji. W 1910 roku można było oglądać duży zespół jego prac w Zachęcie, w której, aż do 1939 roku regularnie prezentował swoje kompozycje. Ostrzega był również związany z żydowskimi organizacjami artystycznymi i życiem artystycznym. Współpracował z Związkiem Literatów Żydowskich w Warszawie, współtworzył Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk. Ważnym polem aktywności rzeźbiarza była rzeźba sepulkralna. Na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej w Warszawie zachowało się ponad 60 prac Ostrzegi, które w twórczy sposób rozwijają tradycyjne macewy i nadają im charakterystyczną modernistyczną formę. W nagrobkach artysta nawiązywał niekiedy do sztuki Mezopotamii i Egiptu, częściej to tradycyjnej europejskiej ikonografii żałoby. Nowatorskie i ekspresjonistyczne formy oraz łamanie tradycyjnego zakazu figuracji sprawiły, że Ostrzega w kręgach postępowych żydów zdobył uznan ie, ale naraził się na wrogość ortodoksów. Artystę wielokrotnie zmuszano do zmiany już wykonanych nagrobków i uszkadzano jego dzieła. Oprócz sarkofagów i rzeźb wolnostojących, które przetrwały wojnę, artysta jest znany ze swoich projektów pomnikowych (m.in. pomniku Ludwika Zamenhoffa dla Białegostoku). W latach 30. wraz z Władysławem Weintraubem, prowadził Atelier Zdobnictwa Artystycznego przy ul. Mylnej 9a. W czasie wojny Ostrzega przebywał w getcie. Początkowo pracował jako dekorator w sali recepcyjnej gmachu Gminy Żydowskiej. Później, z grupą innych żydowskich artystów pracował w założonej przez Władysława Weintrauba fabryce wyrabiającej osełki. Zginął w Treblince w sierpniu 1942.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
OSTRZEGA Abraham

Artystyczna biografia Abrahama Ostrzegi rozpoczyna się jak bajka z żydowskiego sztela. Przyszły rzeźbiarz przyszedł na świat w tradycyjnej rodzinie żydowskiej w położonym na wschód Warszawy Okuniewie. Jego ojciec "trochę malował, wycinał zdobne lwami i lampartami tablice z tekstami modlitewnymi do domów nauki". Początkowo podobnie jak Henryk Kuna Ostrzega kształcił się na rabina. Wiadomo, że jako nastolatek rzeźbił figurki w drewnie i kilka z nich posłał do jerozolimskiej szkoły artystycznej "Bezalel". Boris Schatz, kierownik szkoły zareagował na nie entuzjastycznie, zaproponował Ostrzedze stypendium i chciał ściągnąć go do Palestyny. Przez nalegania Henryka Kuny z wyjazdu nic nie wyszło i w 1912 Ostrzega rozpoczął studia w jego pracowni. Trzy lata później studiował u Edwarda Wittiga. Wystawiać zaczął jednak jeszcze przed rozpoczęciem formalnej edukacji. W 1910 roku można było oglądać duży zespół jego prac w Zachęcie, w której, aż do 1939 roku regularnie prezentował swoje kompozycje. Ostrzega był również związany z żydowskimi organizacjami artystycznymi i życiem artystycznym. Współpracował z Związkiem Literatów Żydowskich w Warszawie, współtworzył Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk. Ważnym polem aktywności rzeźbiarza była rzeźba sepulkralna. Na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej w Warszawie zachowało się ponad 60 prac Ostrzegi, które w twórczy sposób rozwijają tradycyjne macewy i nadają im charakterystyczną modernistyczną formę. W nagrobkach artysta nawiązywał niekiedy do sztuki Mezopotamii i Egiptu, częściej to tradycyjnej europejskiej ikonografii żałoby. Nowatorskie i ekspresjonistyczne formy oraz łamanie tradycyjnego zakazu figuracji sprawiły, że Ostrzega w kręgach postępowych żydów zdobył uznan ie, ale naraził się na wrogość ortodoksów. Artystę wielokrotnie zmuszano do zmiany już wykonanych nagrobków i uszkadzano jego dzieła. Oprócz sarkofagów i rzeźb wolnostojących, które przetrwały wojnę, artysta jest znany ze swoich projektów pomnikowych (m.in. pomniku Ludwika Zamenhoffa dla Białegostoku). W latach 30. wraz z Władysławem Weintraubem, prowadził Atelier Zdobnictwa Artystycznego przy ul. Mylnej 9a. W czasie wojny Ostrzega przebywał w getcie. Początkowo pracował jako dekorator w sali recepcyjnej gmachu Gminy Żydowskiej. Później, z grupą innych żydowskich artystów pracował w założonej przez Władysława Weintrauba fabryce wyrabiającej osełki. Zginął w Treblince w sierpniu 1942.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl