Urodzona w Krakowie, po ukończeniu V LO, w latach 1990 - 95 studiowała na Wydziale Malarstwa i na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach profesorów Juliusza Joniaka, Janusza Orbitowskiego i Andrzeja Pietscha.
Dyplom w roku 1995 z malarstwa i grafiki.
W 1995r. otrzymała nagrodę Galerii „Piano Nobile” dla najlepszego absolwenta w postaci wystawy.
W 1996r. przyjęta do Association I.A.C. w Nicei.
Od 1998r. prowadzi Galerię „Krypta u Pijarów” w Krakowie.
Na rok 1999 otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Sztuki.
1999r- ukończyła podyplomowe Studium Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki - Politechnika w Krakowie
2000r. - stypendium pobytowe INSTITUTO DI CULTURA - FUNDACJI w RZYMIE
2001r. - nagroda Kapituły ludzi kultury, nauki, biznesu - „LAUR DLA MŁODYCH TWÓRCÓW”
2004r. - 1er Grand Prix International -Festival d’Avignon- la Medaille de Merite dans la categorie de Peinture
Prace w prywatnych zbiorach kolekcjonerów w: Polsce, USA, Francji, Niemczech, Austrii, Włoszech , w Holandii, Szwecji.
Urodzona w Krakowie, po ukończeniu V LO w Krakowie, studiowała na Wydziale Malarstwa i na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach profesorów Juliusza Joniaka, Janusza Orbitowskiego i Andrzeja Pietscha.
Dyplom malarstwa i grafiki.
W 1995r otrzymała nagrodę Galerii „Piano Nobile” dla najlepszego zestawu prac w postaci wystawy.
W 1996r przyjęta do Association I.A.C. w Nicei.
Od 1998r prowadzi Galerię „Krypta u Pijarów” - KRAKÓW
Na rok 1999 otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Sztuki.
1999r- ukończyła podyplomowe Studium Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki -
- Politechnika - KRAKÓW
2000r – stypendium pobytowe INSTITUTO DI CULTURA – FUNDACJI w RZYMIE
Prace w prywatnych zbiorach kolekcjonerów w: Polsce, USA, Francji, Niemczech, Austrii, Włoszech , w Holandii, Szwecji, Szwajcarii .
Prace prezentują tendencje związane z malarstwem nieprzedstawiającym, z dużym ładunkiem ekspresji. Środki wyrazu to przede wszystkim faktura oraz bardzo gęsty rysunek dyktowany emocjonalnym gestem ręki. Jest to sztuka na pograniczu malarstwa i grafiki klasycznej. Prof. Juliusz Joniak
Od momentu, w którym człowiek zaczął malować, rysować czy rzeźbić- rozpoczęła się wielka rozmowa artysty z sobą samym, ale i z innymi.
Malując - robimy to dla siebie. Nie myślimy o odbiorcy, cały trud procesu twórczego skiero-wany jest ku powstającemu dziełu. Rzecz w tym, by w jego formie zawarte były nasze myśli
i uczucia, nasze refleksje, ale i nieraz wnikliwe i uważne patrzenie na świat i odczuwanie świata.
Właśnie dlatego patrząc na dzieła sztuki dawnych epok, ale także siedząc w pracowni młode-go, współczesnego artysty i oglądając jego nowe obrazy - jesteśmy świadkami stale ponawia-nego dramatu: jest to albo intelektualna analiza zjawisk rzeczywistości, albo ekspresyjna reakcja na świat.
Kiedy patrzyłem na nowe prace malarskie i monotypie Karoliny Jakubowskiej- myśla-łem o tej właśnie ciągłości tego, co w sztuce najważniejsze.
Oczywiście ta łączność dawnego i nowego, łączność podskórna, nieraz tylko wyczuwalna- ma miejsce wtedy gdy artysta świadomie podejmuje dialog z tym, co w sztuce najważniejsze:
z formą i treścią, z jakością i przesłaniem.
Patrzę więc na lapidarne, jakby wykreślone błyskawicznie rysunki postaci w monotypiach. Kiedyś może zobaczone, zapamiętane, a teraz wywołane z pamięci i dzięki wyobraźni naryso-wane. Są to pojedyncze sylwetki ludzi - zjawisk, ale też całe ich szeregi rytmicznie zestawio-ne, narysowane mocno i równie mocno podbarwione tam, gdzie malarka uznała to za istotne, służące właśnie wyrazowi.
Oleje na płótnie i tekturach- mają tę samą wewnętrzną siłę. Punktem wyjścia w pracy jest dla Karoliny Jakubowskiej natura. Pojęcie to może ogólne, ale rzecz tu nie w jakiejś ogól-nej nijakości określenia czy udawaniu inspiracji. Patrząc na oleje Jakubowskiej mamy przed sobą malarskie wariacje na temat życia. Na temat form przypominających człowieka, krajo-brazy czy rośliny. Malarka gwałtownie malując, korzystając z wyrazistego posługiwania się konturem, plamą barwną czy rozświetleniem- stwarza klimat intensywności przeżywania.
Patrzymy więc na serie obrazów, w których forma jest wynikiem zderzenia plam, wzajemne-go ich przenikania i ma osobliwą biologiczną siłę. Ale w innych płótnach spotykamy pionowe lub poziome rytmy, wzmocnione materią farby pasy które pozwalają myśleć o krajobrazie.
Jeżeli tak właśnie interpretuję obrazy Karoliny Jakubowskiej, to nie dlatego by niemal “wy-muszać” na odbiorcy nieustanne odnoszenie się do postaci ludzkiej czy pejzażu.
Wydaje mi się, że malarka w swych monotypiach i obrazach ukazuje skalę inspiracji jaka- tam mi się wydaje- jest dla niej ciągle ważna.
Swego lapidarnego i żywiołowego malarstwa Jakubowska nie chce tłumaczyć poprzez wska-zywanie genezy form jakie kreuje.
Sądzę, że maluje swoje przeżycia, odchodzenie i powrót do widzialnej rzeczywistości, radość z patrzenia na świat i rozległość obszaru interpretacji, przetwarzania, deformowania.
Ale też deformowanie nie jest “wydziwianiem”. Jest rezultatem malarskiego gestu, wpatrywa-nia się i przeżycia.
Sądzę, że ta naturalna witalność Jakubowskiej- ale też traktowanie malowania jako trudu bycia ze światem, z człowiekiem, z drzewami, z przestrzenią - pozwalają myśleć o jej malarskiej drodze, jako o drodze wiarygodnego poszukiwania tego, co w sztuce najważniej-sze. A najważniejsze jest szukanie własnej prawdy o sobie, o rzeczywistości, o Niewidzial-nym i widzialnym, odszukiwanie niepowtarzalnego tropu, którym zmierzamy do pełni włas-nego świata. Stanisław Rodziński
Dwie dyscypliny twórczości artystycznej - malarstwo i grafika dają Karolinie Jakubowskiej możność wyrażania własnego stosunku do otaczającego nas świata, do złożo-ności ludzkiej psychiki ujawniającej się poprzez sztukę.
Tworzenie jest dla Karoliny Jakubowskiej potrzebą, nakazem i wyzwoleniem. Prof. Bronisław Chromy
Świat według dziwnych zasad ulega uporządkowaniu. Tak, jakby obraz odgradzał od ukrytej za nim figuralnej rzeczywistości. Następuje nałożenie dwóch światów- rzeczywistego, który był inspiracją oraz powstałego w wyobraźni a potem na płótnie, zdeterminowanego spo-sobem patrzenia i materiałem. Konsekwencją połączenia staje się nastrój. Nastrój jest siłą a nie podporą pracy. Na płótnach pojawiają się dziwne postaci, nieokreślone, istniejące na skra-ju nieistnienia.
Kolory i kształty nie ukrywają, iż rodzą obraz na skraju nieistnienia. Tadeusz Kornaś - historyk sztuki
Karolinę uważam za jedną z najbardziej interesujących osobowości, z którą zetknąłem się na krakowskiej ASP. Karolina z równą pasją i determinacją oddaje się malowaniu i two-rzeniu grafik.
Jej prace pozornie dalekie od potocznej rzeczywistości, w istocie są w jej - artystki- własnej rzeczywistości silnie osadzone. Czujemy ich autentyzm, czujemy, że zrodziły się z potrzeby wyrażenia tego, co przeżyte, a nie z zamiaru igrania dekoracyjną formą czy tworzywem. Dla Karoliny uprawianie sztuki jest tak oczywiste i konieczne, że nie wymaga komentarza - więc najchętniej nie komentuje swoich dokonań. Prof. Andrzej Pietsch
Tylko podczas pierwszego spojrzenia na obrazy Karoliny może powstać w nas wrażenie, iż mamy do czynienia z malarstwem abstrakcyjnym. Jeśli jednak przyglądnąć się im wnikliwie i pozwolić oddziaływać na siebie, nagle okaże się, iż są to obrazy prezentujące ludzi. Postacie kontrastują z tłem, ożywają cienie, uwidaczniają się z pozoru niezrozumiałe ges-ty, nawet ludzie i ich los stają się wyczuwalne. Konkretne obrazy - nie zaś abstrakcyjne.
A jednak konkret jest tutaj nieuchwytny.
Człowiek zatraca się w czasie i przestrzeni, w barwie i w formie, wydaje się ginąć w oddali, pozostaje jednak nieustannie tą jedyną fascynacją artystki podobnie zresztą jak odbiorców jej twórczości. Rembert J. Schleicher - krytyk sztuki
Monumentalne obrazy olejne poza światem uzewnętrznionym w mgnieniach rozbłysków, bardzo osobiście postrzeganych chwil, wyrażają tęsknotę za idealną techniką, która byłaby połączeniem kreski, odbitki wypukłej, płaskiej i wklęsłej, prężności malarstwa olejnego i zwiewności akwareli.
Malarka dociera do głębin ducha najprostszymi środkami. Taki wydaje się dzisiaj plan twórczy.
Maluje szorstko, szeroko, bez laserunków. Bez kaligrafii. Za to z intuicją.
“Wpatruj się w cień” Marek Sołtysik- krytyk sztuki
Odkrywamy dzieła, w których zatrzymał się czas, na sekundy, będące dla Karoliny chwilami decydującymi o jej szczęściu. Andrzej Giza - historyk sztuki.
Karolina intrygująco łączy barwy i nie urzeczywistnione, zamienia w rzeczywistość pięknych wizji Anna Zabdyr-Jamróz - architekt
W tej twórczości zasadniczą rolę odgrywa kreatywna wyobraźnia, wielka intuicja w sferze trafności odnajdywania tak bardzo sugestywnych i silnie oddziałujących kształtów ,iście buddyjska spontaniczność tworzenia. Ta sztuka nie prowokuje piętrzenia komentarzy interpretacyjnych ,mimom wszędzie obecnej aury poetyckiej. Ona po prostu jest. Jest ze swą żywością i żywiołowością, ze swym bogactwem form i całym układem napięć między nimi. I z czystością koloru, nawet jeśli jest on bardzo skomplikowany w swej konsystencji. I bardzo szczególnym, skondensowanym klimatem emocjonalnym.
Te formy przede wszystkim odnalezione, cechuje je ogromna szybkość i trafność kształtowania.
I w tym tkwi największa siła indywidualności Karoliny, jej odwaga bycia sobą mimo wszystko.
Na szczególne podkreślenie zasługuje bardzo wysoka zazwyczaj klasa artystyczna jej prac, zarówno w odniesieniu do obrazów w technice olejnej, jak i rysunków. Wojciech Skrodzki - krytyk sztuki
W malarstwie inspiruje się przyrodą, a raczej samą witalnością natury. Trudno w jej kompozycjach dopatrzyć się jakichkolwiek konkretów, widać jedynie nieregularne, łagodnie zarysowane formy. Ich dynamiczny układ oraz wzajemne przenikanie się sugerują ,że mamy do czynienia z organizmami żywymi, przemieszczającymi się, rozwijającymi. Nic tu nie tkwi w bezruchu, każdy kształt podlega nieustannym przeobrażeniom. Kolory są świetliste, czyste, pięknie skontrastowane. I choć to płótna abstrakcyjne, odnosi się wrażenie, że „pozowała” cała flora i fauna świata, gdzieniegdzie wmieszał się między nie człowiek. Nie przeszkodził jednak naturze lecz dał się porwać jej rytmowi. Monika Małkowska - krytyk sztuki
Historia wystaw
• Pejzaż w malarstwie współczesnym - KRAKÓW - 1994
• Wystawa - aukcja - Galeria ZAR - KRAKÓW -1995
• Prezentacja dyplomów - Galeria ZAR - KRAKÓW - 1995
• Indywidualna wystawa promocyjna w Grotta Nobile - KRAKÓW - grudzień 1995
• Wystawa monotypii - „MOŻE RZECZYWISTOŚĆ KSZTAŁTUJE SIĘ TYLKO W PAMIĘCI” /wg Prousta/ - Instytut Francuski - KRAKÓW - maj 1996 /indywidualna/
• „Malarskie impresje teatralne” - Teatr Stary - KRAKÓW - wrzesień 1996
• „Promocje 96” - LEGNICA - listopad 1996
• Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych im. E. Gepperta - WROCŁAW - grudzień 1996 - styczeń 1997
• Konfrontacje Najmłodszych Artystów Krakowskich - MYŚLENICE - grudzień 1996
• „CIENIE ŚLIZGAJĄCE SIĘ W CIEMNOŚCI” - prace zainspirowane poezją Georga Trakla - Konsulat Austriacki - KRAKÓW - listopad- grudzień 1996 /indywidualna/
• Grafika roku - Galeria ASP - KRAKÓW - maj 1997
• „LA PISTE” - obrazy - NICEA - lipiec 1997
• FÖRDERUNG - DARMSTADT- czerwiec 1997 /indywidualna/
• Decentrisme - dialoque avec l’invisible - Instytut Polski - PARYŻ - październik 1997
• „Ces inconnus celebres” - Le Marais - PARYŻ - kwiecień 1997
• „SCHATTEN, DIE INS DUNKEL GLEITEN”, Instytut Polski - Am Gestade - WIEDEŃ - styczeń - luty 1999 /indywidualna/
• Congress Innsbruck - INNSBRUCK - kwiecień 1999 /indywidualna/
• BERÜHRUNG - Grafika, Galeria w Ratuszu - NORYMBERGA - październik - listopad 1999 - z okazji 20- lecia partnerstwa Kraków - Norymberga / indywidualna/
• Graphic- Monotypes - Galerie der modernen Kunst - Krakauer Haus - NORYMBERGA- grudzień 1999 - styczeń 2000 /indywidualna/
• Concours international LVMH des jeunes creāteurs - PARYŻ - luty- marzec 2000
• „ŚLADY” - malarstwo, rysunek- GALERIA „GOŁĘBIA 10” - POZNAŃ - lipiec- sierpień 2000 /indywidualna/
• „OBRAZY” - malarstwo - POSK GALLERY - LONDYN- sierpień 2000 /indywidualna/
•„ZETKNIĘCIA” - malarstwo, rysunek, grafika - FUNDACJA B. CHROMEGO Galeria, KRAKÓW - wrzesień 2000 /indywidualna/
• „Sztuki Piękne 1871- 2001" - Pałac Sztuki, KRAKÓW, październik 2001
• „SPOTKANIE” - Verde Domus - KRAKÓW, listopad 2001 / indywidualna/
• „REMIND” - Instutyt Polski, SZTOKHOLM, Szwecja, styczeń- luty 2002 /indywidualna/
• Malarstwo - Galeria Rynek, OLSZTYN, kwiecień 2002 /indywidualna/
• ART Promotion International 2002, Peinture, AVIGNON, wrzesień, 2000
• Painting -HAMDEN,styczeń 2004 / indywidualna/
• Salon de peinture, Chateau de Bressuire, BRESSUIRE, maj 2004
• „RETOUR” Espace Artmondial AVIGNON, kwiecień-maj 2004 /indywidualna/
• Grand Prix International - Festival d’AVIGNON, lipiec 2004
• „WIĘZY- ścieżki do przyszłości” - Galeria-Instytut Polski , TORONTO, lipiec 2004 /indywidualna/
• Malarstwo, rysunek - Galeria KRYTYKÓW POKAZ, WARSZAWA, wrzesień 2004 /indywidualna/
• „W drodze”, PŁOCK, październik 2004
• Salon des Arts, FOURMIES, listopad 2004
• “Odbicie” - Galerie Reflets-Swansea, Walia, styczeń 2005
• “Odbicie”- Galeria Regards - Colombier, Szawajcaria, styczeń 2005
• Euro Art’Expo - European Promotion of Arts - GALERIE LE PATIO - III Biennale Ermitage du Riou, CANNES - MANDELIEU, luty, marzec 2005
• Salon d’Art Mediterranee-CASAPUSTERLENGO, luty , marzec 2005
• Art-show-image, Galeria DLG, CHICAGO, kwiecień, sierpień 2005
• "Begegnung zweier Welten", Galeria Alte Schule, KLETTWITZ, SALZBERGEN, wrzesień październik, listopad grudzień 2005/indywidualna/
• "Remembranza", Gallery Grupo VirtuArt, GRANOLLERS -BARCELONA ,styczeń 2006
• Pintores-obras, BARCELONA, luty-marzec 2006
• „Generazioni"- Centro Culturale Zerouno -BARRLETTA- maj-czerwiec 2006
• Malarstwo -GUEDLINBURG- październik 2006/indywidualna/
• 14ª edizione del Dizionario Enciclopedico Internazionale d'Arte Moderna e Contemporanea 2007- FERRARA - Albagallery
• V Biennale del libro d’artista citta di Cassino -Biblioteca Comunale- CASSINO –luty 2007
• Medial 2.art biennia l Art Addiction Medial Museum LONDYN- marzec- grudzień 2007
• Malarstwo- Galerie Cigarini Fin’Arts- GENEWA- marzec 2007
• Wystawa sztuki-aukcja:" ziarno SZTUKI - ogród NADZIEI"- Business Centre Club - Pałac Lubomirskich –
• WARSZAWA- marzec 2007, Muzeum Królikarnia- WARSZAWA, grudzień 2007r
• Lyon biennial 2007- Biennale de Lyon- LYON CEDEX- wrzesień- grudzień 2007
• Konstfestivalen-Bildspel- HOlLANDIA- VESSIGEBRO- sierpień- wrzesień 2007
• Wystawa przedaukcyjna Wielkiego Serca, Manggha, listopad 2007, KRAKÓW
• Bellini Arte-Art Hotel Expo – MONTECETINI TERME 2008, CALCI ( PISA)- Toscana- luty- marzec; maj-lipiec; październik- listopad 2008
Nagrody i wyróżnienia
2001r - nagroda Kapituły ludzi kultury, nauki, biznesu – „LAUR DLA MŁODYCH TWÓRCÓW”
2004r- 1er Grand Prix International -Festival d’Avignon- la Medaille de Merite dans la categorie de Peinture
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl